μαρτυριες


Μαθητής Α’ Λυκείου


Από το δημοτικό ήδη δεν ένιωθα καλά με το σώμα μου, δεν ένιωθα σαν «κορίτσι». Βασικά δεν ήξερα καν τι ένιωθα. Πάντα ήμουν στην απ’ έξω, κανείς δεν ασχολούταν μαζί μου. Τα κορίτσια με έκαναν πέρα επειδή δεν έκανα «κοριτσίστικα» πράγματα αλλά ούτε τα αγόρια με ήθελαν στην παρέα τους διότι ήμουν «κορίτσι». Τα πέρασα χειρότερα από τα άλλα παιδιά στο δημοτικό. Μετά, στο γυμνάσιο προσπάθησα να μοιάσω με τις υπόλοιπες κοπέλες αλλά στην πραγματικότητα δεν ήμουν εγώ! Ήθελα να με συμπαθήσουν, να γίνω αρεστός στα κορίτσια κυρίως, διότι ήταν η δικιά τους κριτική που φοβόμουν περισσότερο, για το πώς ντύνομαι, πώς συμπεριφέρομαι. Στην αρχή νόμιζα πως είχα ανορεξία διότι δεν μου άρεσε το σώμα μου, δεν ένιωθα άνετα μέσα στο σώμα μου και αυτό με ανησυχούσε. Ποτέ δεν μπόρεσα να καταλάβω γιατί έπρεπε να γίνω «άντρας» ή «γυναίκα», γιατί πρέπει να είμαι κάτι συγκεκριμένο. Είμαι εγώ και αυτό θα έπρεπε να είναι αρκετό. Τρέμω στην ιδέα πως άμα «βγω από την ντουλάπα» οι συμμαθητές μου θα με βλέπουν διαφορετικά, θα με σχολιάζου, θα με αποφεύγουν. Θέλω να είμαι ο πραγματικός μου εαυτός χωρίς να κρύβομαι χωρίς να φοβάμαι μέχρι και την ίδια μου τη σκιά. Θέλω να είμαι ελεύθερος να αποκαλύψω τα πραγματικά μου χρώματα.


Ανώνυμη- Φοιτήτρια ΠΤΠΕ


Θυμάμαι χαρακτηριστικά όταν πήγα για πρακτική παρατήρηση πριν από 2 χρόνια, βρέθηκα σε μια αίθουσα νηπιαγωγείου όπου νηπιαγωγός ήταν μια γυναίκα μέσης ηλικίας. Ήταν ελεύθερη ώρα και τα παιδιά παίζανε διάσκορπα στο χώρο. Η ίδια η νηπιαγωγός προσπαθούσε να χωρίσει τα παιδιά σε αγόρια και σε κορίτσι για να γίνει "πιο σωστό παιχνίδι", όπως είχε πει χαρακτηριστικά. Τα παιδιά δεν την άκουγαν ιδιαιτέρα και έπαιζαν σε ομάδες που είχαν και αγόρια και κορίτσια. Το συμβάν που με έκανε έξω φρενών όμως , ήταν όταν ένα αγόρι πλησίασε την κουζίνα και τα κουζινικά για να παίξει, η νηπιαγωγός του φώναξε "ΦΥΓΕ ΑΠΟ ΕΚΕΙ ΔΕΝ ΕΙΣΑΙ ΚΟΡΙΤΣΑΚΙ".....!


η Μαρία


Η Μαρία είναι καλή στα μαθηματικά αλλά όχι σαν τον Σταύρο. Ο Σταύρος έχει ταλέντο και κοφτερό μυαλό. Η Μαρία, από την άλλη, τα καταφέρνει καλά με σκληρή δουλειά.


Everyone’s Invited


Everyone’s Invited is a space created for survivors to share their stories. Since the 8th of March 2021, over 15,000 anonymous testimonies have been submitted and shared on Everyone’s Invited, sparking a conversation about rape culture with millions of people.

  link


Ανώνυμη- Φοιτήτρια ΠΤΠΕ


Στο Δημοτικό όλοι ήμασταν μια παρέα και κορίτσια και αγόρια, βέβαια είχαμε τις εντάσεις όμως στο τέλος τα βρίσκαμε. Ένα αγόρι από την παρέα κατάλαβε από μικρή ηλικία (Δ'-Ε ́ δημοτικού) ότι διέφερε από τα άλλα αγόρια (Ας τον πούμε "Σ."). Γνώμη μου δεν είναι κακό να διαφέρεις, ο καθένας μας είναι διαφορετικός και μοναδικός. Έτσι λοιπόν, ο Σ. πήγε σε ψυχολόγο έκανε συνεδρίες με σκοπό να τα βρει με τον εαυτό του και να νιώθει εντάξει με όλο αυτό που γίνεται. Επίσης, δεν έκοψε τις συνεδριάσεις πηγαίνει μέχρι τώρα και φυσικά οι γονείς του ήταν δίπλα του όλα αυτά τα χρόνια. Ας σημειωθεί ότι όλα αυτά δεν τα είχε μοιραστεί μαζί μας. Ύστερα, πήγαμε Γυμνάσιο νέα παιδιά νέες παρέες ξέκοψε η παρέα αλλά όχι όλοι από όλους. Ο Σ. πότε δεν είχε δώσει κανένα δικαίωμα, αλλά φαινόταν όλο αυτό που γινόταν, εμείς από την άλλη δεν του μιλάγαμε μάλλον γιατί δεν θέλαμε να τον φέρουμε σε δύσκολη θέση. Δεν ξέραμε κιόλας πως να του μιλήσουμε μήπως παρεξηγηθούμε. Πέρασαν τα 3 χρόνια του Γυμνασίου τα περισσότερα αγόρια όλο και πιο πολύ απομακρυνόντουσαν από τον Σ. Μετά στα 3 χρόνια του Λυκείου οι σχέσεις έγιναν τυπικές ώσπου πλέον έχουν ξεκόψει και δεν μιλάνε με τον Σ., μόνο τα κορίτσια κάνουν ακόμα παρέα μαζί του. Ακόμα, και ο κολλητός του του γύρισε την πλάτη, αλλά μάλλον δεν ήταν κολλητός για να κάνει αυτή την πράξη. Ο Σ. άρχισε να μας μιλάει πάνω σε αυτό το θέμα με την είσοδο του/μας στο Πανεπιστήμιο.


η κόρη


Τα κορίτσια πρέπει να έχουν ωραίο και λεπτό σώμα. Να τρως φρούτα και λαχανικά, λέει η μητέρα στην κόρη.

Αυτή, όμως, απαντά: Το σώμα είναι δικό μου!


μαθητής

-Με είπε γκάου

- Δεν σε είπα γκάου, σε είπα γκέι!


η E.


Στην Ε’ τάξη ο δάσκαλος έβαλε ένα δύσκολο πρόβλημα. Μόνο τρία παιδιά κατάφεραν να το λύσουν, ένα κορίτσι και δύο αγόρια. Ο δάσκαλος θεώρησε πως το κορίτσι αντέγραψε και της φώναξε πολύ. Της μίλησε τόσο άσχημα που το ένα αγόρι δεν άντεξε, σηκώθηκε από τη θέση του και είπε στον δάσκαλο πως είχε άδικο, το κορίτσι πράγματι έλυσε την άσκηση κι αυτός την αντέγραψε από εκείνη. Ο δάσκαλος δεν τον πίστεψε γιατί “τα κορίτσια δεν είναι καλά στα μαθηματικά, δεν το έχουν”.

Η Ε. διακρίθηκε λίγα χρόνια αργότερα στη μαθηματική εταιρεία κι εδώ και χρόνια είναι καθηγήτρια στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, διδάσκει μαθηματικά και φυσική.


δυο μικρά παιδιά


Δύο μικρά παιδιά, που έχουν ξεκινήσει να παρακολουθούν απογευματινά εργαστήρια σε κέντρο δημιουργικής απασχόλησης στο οποίο διδάσκουν γυναίκες εκπαιδευτικοί και οι ιδιοκτήτριες είναι επίσης γυναίκες, ρωτούν:

Ποιος είναι ο Διευθυντής;


ο Σ.


Στο μάθημα των θρησκευτικών ο Σ., μαθητής του Λυκείου, ρώτησε τον καθηγητή αν η εκκλησία δέχεται τα ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα. ​ «Φυσικά, η εκκλησία τους δέχεται, όπως δέχεται κι αυτούς που έχουν καρκίνο, Aids, λέπρα..» 

​Ο Σ. έμεινε άφωνος όπως και οι συμμαθητές και οι συμμαθήτριές του.

Ήθελε να του εξηγήσει πως είναι προσβλητικό και λάθος αυτό που λέει, αλλά φοβήθηκε πως θα φώναζε, όπως άλλωστε συνέβη και στο άλλο τμήμα όταν συζητήθηκε κάτι παρόμοιο.


παιδιά

-Κυρία με έβρισε

- Δεν σε έβρισα, άντε γαμήσου σου είπα!


ο Κ.


Ο Κ. είναι μαθητής του Γυμνασίου. Σε ένα διάλειμμα ήταν με τους φίλους και τις φίλες του και τραγουδούσε. Περνώντας από δίπλα μια καθηγήτρια τον άκουσε να τραγουδάει «…έχω βρει καλύτερο αγόρι».

-Αγόρι;

-Ναι κυρία, αγόρι!

-Μη λες τέτοια πράγματα. Να είσαι στιβαρός άντρας, γιατί πολλά αγόρια στο σχολείο δεν είναι. Έχουμε γεμίσει με τέτοιους.


Βασιλική


Πριν δύο καλοκαίρια τέτοιες μέρες προσπαθούσα να κρατήσω μια σχέση εξ αποστάσεως. Χάλασα ό, τι χαρτζιλίκι είχα στην άκρη για να φτάσω δυο φορές στο ταίρι μου που δούλευε σεζόν στο νησί, το οποίο ήταν και τόπος καταγωγής της, και δε μπορούσε να πάρει καθόλου άδεια. Κρύφτηκα, είπα ψέματα και συμβιβάστηκα για να αντέξει η σχέση - στην οποία τότε πίστευα πάρα πολύ - σε ένα σκληρά ομοφοβικό περιβάλλον όπως αυτό της ελληνικής επαρχίας.

Τώρα, Ιούνιο του 2020, έχουμε pride month και ο πατέρας μου μού είπε για πρώτη φορά ότι θέλει να κατέβει στο επόμενο pride μαζί μου. Ακόμη προσπαθούμε. Βήματα μπροστά, βήματα πίσω. Λίγους έρωτες μετά και με λίγη αυτογνωσία παραπάνω, νιώθω ότι δε θα έκανα ούτε βήμα πίσω σε όσα θεώρησα αυτονόητα. Και ταυτόχρονα τους συμβιβασμούς που έκανα θα τους ξαναέκανα για το άτομο που είμαι μαζί.

Ένα βράδυ εκείνου του καλοκαιριού, γυρίζοντας στο απόμερο σπίτι στο σκοτεινό λόφο μπήκε ένα τραγούδι στο ραδιόφωνο: "Για να μη μας τυραννάνε ξένοι και γνωστοί/ Θα σε πάρω και θα πάμε σε μια ξένη γη/ Πα' να βρούμε τη γαλήνη και τη λησμονιά/ Να γλιτώσουν οι καρδιές μας απ' την απονιά". Ήταν τραγική ειρωνεία γιατί μιλούσε για τους φόβους και τις επιθυμίες μας. Εκείνη γύρισε και μου είπε "Πιστεύεις θα αντέξουμε;" κι εγώ απάντησα "Στο χέρι μας είναι". Η σχέση αυτή τελείωσε και πλέον το τραγούδι αυτό με κάνει σχεδόν να χαμογελάω. Αλλά η ιστορία αυτή σίγουρα κάπου γύρω μας επαναλαμβάνεται, με άλλους έρωτες και άλλα πρόσωπα να παίζουν αντίστοιχους ρόλους.


ο Β.


Ο Β., ετών 3, είναι μαθητής μου. Έχει καστανά μεγάλα μάτια και μαλλιά κατσαρά λίγο πιο μακριά, που καλύπτουν τα αυτιά του. Οι γονείς του, είναι νέοι και έχουν ακούσματα ροκ μουσικής. Ο μπαμπάς του μάλιστα παίζει σε μία μπάντα και έχει και ο ίδιος τα μαλλιά του κοτσίδα. Τα απογεύματα στο σπίτι προσέχει τον Β. μία γυναίκα μέσης ηλικίας, η οποία έχει εκφράσει στη μαμά επανειλημμένως πώς θα ήταν καλύτερα να έκοβαν τα μαλλιά του παιδιού πιο κοντά. Ωστόσο, οι γονείς δεν δείχνουν να έχουν την ίδια άποψη. Ένα απόγευμα, επιστρέφοντας η μαμά στο σπίτι παρατηρεί πως τα μαλλιά του παιδιού είναι πιο κοντά και ανακαλύπτει πώς η babysitter πήρε την πρωτοβουλία να του κόψει η ίδια τα μαλλιά. Οι γονείς αντέδρασαν έντονα στην κίνηση της αυτή και διέκοψαν τη συνεργασία μαζί της, καθώς θεώρησαν πώς οι πεποιθήσεις της εισχωρούν στην προσωπική ζωή των ίδιων και του παιδιού τους.


Sarah


Η Sarah Hegazi ήταν λεσβία, φεμινίστρια, κομμουνίστρια στην Αίγυπτο του Σίσι. Η Sarah Hegazi φυλακίστηκε, βασανίστηκε και στιγματίστηκε διά βίου επειδή σήκωσε μια σημαία Ουράνιο Τόξο σε μια συναυλία. Η Sarah Hegazi, δεν βρήκε τη στήριξη που θα χρειαζόταν στην αποφυλάκιση της. Η σημαία που σηκώθηκε ήταν “παράτολμη” και επικίνδυνη. Η Σάρα την κρατούσε στα χέρια της τραγουδώντας και τιμωρήθηκε σκληρά για την πράξη της αυτή. Το αυταρχικό καθεστώς αποφάσισε να ασκήσει στο σώμα της βάναυσες πολιτικές πειθάρχησης. Αφού φυλακίστηκε, βασανίστηκε και βιάστηκε στα κελιά, διαπομπεύθηκε στα διεφθαρμένα ΜΜΕ που στο πρόσωπό της είδαν να κλονίζεται όλο το φονταμενταλιστικό τοξικό υπόβαθρο της κοινωνίας - έσπευσαν να τη βεβηλώσουν στις ειδήσεις και στις βραδινές φιέστες της τηλεόρασης, άλλοτε ως ανώμαλη άλλοτε ως εχθρό του έθνους και τέκνο των διαβόλων. Αυτοκτονεί στις 14 Ιούνη του 2020, μας αποχαιρετά με ένα γράμμα συγχώρεσης.

"The sky is sweeter than the Earth!

I want the sky not the earth.

To my siblings, I have tried to find salvation and I failed; forgive me.

To my friends,

The journey was cruel and I am too weak to resist; forgive me.

To the world, You were horrifically cruel; but I forgive"


φεμινιστικά παραληρήματα


άνδρας


a baby maid


I wheel my two-year-old daughter in a shopping cart through a supermarket in Eastchester in 1967, and a little white girl riding past in her mother's cart calls out excitedly, "Oh look, Mommy, a baby maid!" And your mother shushes you, but she does not correct you. And so fifteen years later, at a conference on racism, you can still find that story humorous. But I hear your laughter is full of terror and dis-ease. Audrey Lorde 1984: 126 

Lorde, A. (1984). Sister Outsider Essays and Speeches. New York: Crossing Press Feminist Series


αρχείο προφορικών μαρτυριών


Συλλογή προφορικών μαρτυριών επιφανών γυναικών και πληροφορητριών για θέματα ισότητας των φύλων και ιστορίας των γυναικείων αγώνων  εδώ


ιστορίες γυναικών


Oχτώ γυναίκες από διαφορετικά μέρη του κόσμου, που κατοικούν στην Ελλάδα, παρουσιάζουν τις εμπειρίες τους και τις σκέψεις τους. Πόσο κοντά θεωρείς πως είναι στις δικές σου σκέψεις και στα δικά σου βιώματα; Μάθε τις ιστορίες τους και απάντησε στις ερωτήσεις που εμφανίζονται κατά τη διάρκεια του βίντεο.

  link


ένα παιδί


μαθήτρια


άνδρας


Riley


5 νέοι άνθρωποι


Sam Albatros


Παρέμβαση του Sam Albatros, Προϊσταμένης του queerpoets.com στη συζήτηση "Σώματα που προκαλούν και διεκδικούν: Πόσο κοινός είναι ο Δημόσιος Χώρος;". «Queer Πολιτική/ Δημόσια Μνήμη» 15.12.2019

  link


ναι, είσαι μισογύνης


Εύα, Φοιτήτρια ΠΤΠΕ


Με ρώτησε σε ποια σχολή είμαι και του απάντησα νηπιαγωγών και με ρώτησε την αντιστοιχία αντρών γυναικών και όταν είπα πως δεν έχουμε πολλούς, με ρώτησε αν αυτοί είναι «άνδρες-άνδρες».


Φοιτήτρια, τμήμα ΙΦΕ


Θα ήθελα να καταθέσω την εμπειρία μου αναφορικά με ένα γεγονός σεξουαλικής παρενόχλησης από τον επιβλέποντα της πτυχιακής μου εργασίας στο προπτυχιακό. Έχουν περάσει κάποια χρόνια ωστόσο ο άνθρωπος αυτός διδάσκει ακόμα. Εκτιμούσα πολύ το ακαδημαϊκό και πολιτικό περιεχόμενο των σεμιναρίων του αλλά και τον συμμετοχικό τρόπο διεξαγωγής τους. Όταν αποφάσισα να κάνω τη διπλωματική μου μαζί του μου ζήτησε να του μιλάω στον ενικό παρότι είχαμε 40 χρόνια διαφορά. Δυσκολεύτηκα να το εφαρμόσω αλλά επέμεινε. Ανταλλάσσαμε συχνά mail για κάθε είδους θέματα ακαδημαϊκού, φιλοσοφικού, πολιτικού ενδιαφέροντος. Έδειχνε πολύ ενδιαφέρον και υποστήριξη και εγώ χαιρόμουν που ένας άνθρωπος καταξιωμένος και έξυπνος έδειχνε να πιστεύει τόσο πολύ στις ικανότητές μου. Σε μια από τις καθιερωμένες μας συναντήσεις στο γραφείο του, άρχισε να δείχνει μια σωματική οικειότητα που με γέμισε άγχος και άβολα συναισθήματα γιατί δεν προέκυπτε καθόλου από τη μέχρι τότε σχέση μας. Του είπα ότι δε νιώθω καλά. Εκείνος άρχισε να με πιάνει και να με χαϊδεύει απρεπώς και μου είπε να καθίσω στα πόδια του. Παρέλυσα τελείως. Μπόρεσα να πω απλά ότι πονάει πολύ το στομάχι μου και έφυγα βιαστικά. Ένιωσα τρομερά σοκαρισμένη και προδομένη. Όταν επικοινώνησε μαζί μου για να εκφράσει τη θλίψη του που έφυγα έτσι, του έγραψα στον πληθυντικό λέγοντας πως ένιωσα άβολα και πως θα ήθελα να επιστρέψει η επικοινωνία μας στην προηγούμενη συνθήκη. Εκείνος μου απάντησε ότι έχει όρο να του μιλάω στον ενικό και μου έστειλε επίσης ένα ρομαντικό διήγημα για έναν άντρα και μια γυναίκα που είχε γράψει αφιερωμένο σε μένα. Μετά από μερικούς μήνες μου έστειλε και άλλο ένα. Μου ζητούσε να του πω την άποψή μου για τα διηγήματα, γεγονός που μου δημιουργούσε ταραχή και αμηχανία και προσπάθησα να το αποφύγω. Παρά τις αποτυχημένες προσπάθειες να με προσεγγίσει ερωτικά, συνέχισε να με στηρίζει ακαδημαϊκά για κάποια χρόνια. Βέβαια είχα έτσι κι αλλιώς υψηλές ακαδημαϊκές επιδόσεις. Σταδιακά ξέκοψα καθώς όλο και περισσότερο συνειδητοποιούσα πως εκμεταλλεύτηκε τη θέση ισχύος του και πως προσπάθησε να με χειραγωγήσει. Ακόμα και αν κομμάτι της εκτίμησής του ήταν αυθεντικό, μου είνα ξεκάθαρο πως με έκανε να νιώσω ξεχωριστή για να κάμψει τις άμυνές μου στην ερωτική του διεκδίκηση. Αυτό δεν το κατάφερε. Αυτό που κατάφερε, για κάποιο καιρό, είναι να με κάνει να αμφισβητώ για τα κίνητρα των ανθρώπων και να σκέφτομαι τί θέλουν από μένα όταν μου λένε ένα καλό λόγο. Αυτό που κατάφερε για πάντα είναι να μη θέλω να έχω καμία σχέση με την ελληνική ακαδημία.


Ανώνυμη, Φοιτήτρια ΠΤΠΕ


Ήμουν 15 και είναι η ηλικία που οι περισσότεροι ερχόμαστε σε επαφή με τον έρωτα. Έτσι κι εγώ γνώρισα ένα αγόρι μεγαλύτερο σε ηλικία και το πρωτόγνωρο αίσθημα του έρωτα δεν άργησε να φανεί. Με τον καιρό μπαίνουμε σε σχέση με τον ενθουσιασμό μου να κυριαρχεί. Τα πράγματα όμως δεν εξελίχθηκαν όπως ήθελα. Πέρα από την πίεση για σεξουαλική επαφή στην οποία και υπέκυψα, οι επόμενες επαφές μας δεν ήταν οι αναμενόμενες. Ο "άνθρωπος" αυτός βιντεοσκόπησε μία ερωτική μας πράξη χωρίς να το γνωρίζω και οι σχετικές απειλές ακολούθησαν. "Εννοείται" πως όλοι στο σχολείο με στόλιζαν με υπέροχα επίθετα, ενώ για τον "κύριο" ούτε λόγος. Μακάρι όμως να τελείωνε εκεί. Ο "άνθρωπος" αυτός όπως αποδείχτηκε δεν ήξερε τι σημαίνει όχι και το απέδειξε ένα συγκεκριμένο βράδυ. Μου πήρε πολλά χρόνια ώστε να καταλάβω ότι εκείνο το βράδυ αυτό που συνέβη ονομάζεται βιασμός. Δεν θα αναλύσω τις ψυχολογικές επιπτώσεις που είχε το γεγονός αυτό αλλά θέλω να σταθώ στην κοινωνική διάσταση του θέματος. Την επόμενη μέρα πήγα σχολείο, το σώμα μου είχε έντονες μελανιές, όλοι κοιτούσαν επίμονα και σχολίαζαν κρυφά, κανένας καθηγητής δεν ρώτησε… Το είχα μοιραστεί με κάποια κοντινά μου άτομα όμως ελάχιστοι γνωρίζουν ότι μπορεί να υπάρξει βιασμός ανάμεσα σε ένα ζευγάρι. Βιασμός δεν συμβαίνει μόνο ανάμεσα σε αγνώστους που θα σε δουν στον δρόμο. Ντρεπόμουν, κατηγορούσα τον εαυτό μου καθώς "δεν ήμουν ικανή να τον ικανοποιήσω γι' αυτό τα έκανε όλα" (!!!!) και νόμιζα ότι ήταν όλα στο μυαλό μου. Είναι σημαντικό να μάθουν ΟΛΟΙ πως ο βιασμός δεν δικαιολογείται από συγκεκριμένη ενδυμασία, από συγκεκριμένη συμπεριφορά ή από συγκεκριμένη σχέση ανάμεσα στον θύτη και το θύμα.


ΛOATKI προσφύγισσα


Mου είχανε πει κάποτε πως υπάρχουν πόλεις όπου θα μπορέσω κάποτε να ζήσω πραγματικά ελεύθερη, ως μαύρη γυναίκα που αγαπάει τις γυναίκες – αλήθεια, υπάρχουν τέτοιες πόλεις;

Παπαδημητρίου Γ., (2020). Κείμενο σχετικά με ΛOATKI+ πρόσφυγες, Orlando.


Ανώνυμη μαρτυρία, Orlando LGBT+


Αρχικά ξεκινήσαμε (με τον ενδοκρινολόγο) με το να περιγράφουμε τις αρνητικές συνέπειες της απόφασης μου για επαναπροσδιορισμό του φύλου μου. Επικεντρωθήκαμε στο σεξουαλικό κομμάτι και στο πως κανένας άνδρας δεν θα κοιτούσε σοβαρά μια “μη βιολογική” γυναίκα. Στην ουσία (…) ότι οι τρανς γυναίκες αποτελούν ένα εργαλείο ευχαρίστησης για διεστραμμένους σεξουαλικά άνδρες. Έπειτα ακολούθησαν πολλές ορμονολογικές εξετάσεις στις οποίες μου τόνιζε ξανά και ξανά τα πανύψηλα ποσοστά τεστοστερόνης και πως βιολογικά είμαι περισσότερο άνδρας από τους άνδρες.

Θανόπουλος Β., (2021). Εσύ πόσα γνωρίζεις για τις θεραπείες μεταστροφής στη χώρα μας; Antivirus Magazine.


ο Β.


Ο δάσκαλος της ΣΤ’ Δημοτικού είπε στον Β. ότι δεν έπρεπε να ντυθεί με γυναικεία ρούχα στις απόκριες καθώς «προκαλεί». Του είπε πως οι συμμαθητές του ήδη τον κοροϊδεύουν γιατί «δεν είναι σαν αυτούς, δεν παίζει μπάλα στο διάλειμμα» και θα έπρεπε να προσέχει τη συμπεριφορά του. Ο Β. επισκέπτεται πλέον ψυχολόγο γιατί ήθελε να αυτοκτονήσει.


εκπαιδευτικός


Εκπαιδευτικός γυναίκα προς συνάδελφο άντρα:

-Μέχρι να έρθει ο τεχνικός, έλα να δεις τον Υπολογιστή στην τάξη μου.... εσείς ξέρετε από αυτά.


γονείς


Απογευματινή ενημερωτική συνάντηση γονέων στο πλαίσιο της θεματικής εβδομάδα για Έμφυλες ταυτότητες: Ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών και η Δ/ντρια του Γυμνασίου έχουν καλέσει 2 ψυχολόγους και 1 κοινωνική λειτουργό -είναι η ομάδα Υποστήριξης του Σχολείου για να μιλήσουν για το φύλο, την εφηβεία, δυσκολίες στον αυτοπροσδιορισμό.

Πριν καν ξεκινήσουν γονέας παίρνει το λόγο και ρωτάει τη Δ/ντρια:

-Γιατί λείπει ο παπάς της Ενορίας; Αυτός ξέρει να πει το σωστό, το χριστιανικό. Τι να πουν οι κυρίες;

Στην άποψη συμφώνησαν και άλλοι 2-3 γονείς. Η απάντηση ήρθε από άλλο γονέα:

-Είναι δυνατόν να μην υπολογίζετε τόσους ανθρώπους που τους εμπιστευόμαστε τα παιδιά μας;


η Μ.


Η Μ. είναι μαθήτρια του Γυμνασίου. Στο πλαίσιο ενός προγράμματος, μια ψυχολόγος επισκέφθηκε την τάξη της. Η πρώτη ερώτηση που έκανε ήταν αν οι γυναίκες μπορούν να κατέχουν υψηλές θέσεις εργασίας. Οι 8 από τους 10 συμμαθητές της απάντησαν «Όχι» , γιατί οι γυναίκες είναι «ανεύθυνες» και γιατί «οι ηγετικές θέσεις είναι για τους άντρες». Κάποια κορίτσια ξεσηκώθηκαν κι άρχισαν να φωνάζουν, κάποια άλλα θεώρησαν πως κάνουν πλάκα. «Δεν είναι πλάκα τα ανθρώπινα δικαιώματα και τα δικαιώματα της γυναίκας», είπε στις συμμαθήτριές της η Μ. . Λίγο μετά η ψυχολόγος ρώτησε αν υπάρχουν «γυναικείες» και «αντρικές» δουλειές στο σπίτι. Η πλειονότητα των παιδιών συμφώνησε, ακόμα και τα κορίτσια που προηγουμένως φώναζαν. Η Μ. τη μέρα εκείνη συνειδητοποίησε έκπληκτη πως οι συμμαθητές της τη «θεωρούν κατώτερη, μη ικανή για όσα εκείνοι μπορούν να κάνουν» και πως κάποιες συμμαθήτριές της απλά «δέχονται τη θέση αυτή».


μητέρα


Μητέρα προς το μικρό μαθητή -περίπου 8 ετών, κάθε πρωί που τον αφήνει στην πόρτα του Σχολείου:

-Γεια σου, άντρα μου!

Άλλη μητέρα προς την κόρη -10 ετών που κατεβαίνει από το αυτοκίνητο για το Σχολείο μαζί με τον μικρό αδερφό που είναι Δευτέρα Δημ.:

-Προσέχεις τον αδερφό σου, δεν ασχολείσαι με τίποτε άλλο.


εκπαιδευτικοί


Μαθητής της Α Δημ. έρχεται μετά το μάθημα της Φυσικής Αγωγής με χτυπημένο γόνατο. Στο γραφείο των εκπαιδευτικών είναι η Δ/ντρια και 2 συνάδελφοι.

1ος Εκπαιδευτικός -άντρας: Τι έγινε, πώς χτύπησες;

Μαθητής -κλαίγοντας: Παίζαμε με τη μπάλα με την Κ. και δεν πρόλαβα ...την πήρε κι εγώ έπεσα και χτύπησα.

1ος Εκπαιδευτικός: Μα δεν ντρέπεσαι; Να χάσεις από κορίτσι;

2ος Εκπαιδευτικός -άντρας: Και κλαις κιόλας....Κλαίνε τα παλικάρια;


Πρωτοβουλία για την ανάδειξη περιστατικών έμφυλης διάκρισης, Τμήμα ΙΦΕ


Στα πλαίσια της διαδικτυακής εκδήλωσης "Σεξουαλική παρενόχληση στο Ελληνικό Πανεπιστήμιο" που διοργανώθηκε από τη Φοιτητική Ενωση για το Φύλο και την Ισότητα Φylis AUTh αναγνώστηκαν μαρτυρίες που καταγράφηκαν στη φόρμα αναφοράς περιστατικών, μια εκ των οποίων αφορούσε το Τμήμα μας. Στο συγκεκριμένο περιστατικό εμπλέκεται ενεργό μέλος του διδακτικού προσωπικού. Ο εν λόγω καθηγητής παρενόχλησε τη φοιτήτρια όταν πήγε στο γραφείο του για να συζητήσουν για την πιθανότητα να συνεργαστούν στα πλαίσια της πτυχιακής της εργασίας. Συγκεκριμένα, τη φλέρταρε έντονα, της μιλούσε στον ενικό σε αντιεπαγγελματικό τόνο και υποννούσε πως προκειμένου να συνεργαστούν θα πρέπει να έρθουν πιο κοντά. Καταδικάζουμε απερίφραστα τέτοιες συμπεριφορές κατάχρησης έμφυλης και ακαδημαϊκής εξουσίας. Είναι απαράδεκτο μια εξαιρετικά άνιση σχέση να γίνεται πεδίο ερωτικής ή σεξουαλικής διεκδίκησης από το άτομο που βρίσκεται σε θέση ισχύος. Πρόκειται για συμπεριφορά που, μεταξύ άλλων, έχει εκμεταλλευτικό και εκβιαστικό χαρακτήρα αφού, απορρίπτοντας τον διδάσκοντα, η φοιτήτρια δεν μπορεί να γνωρίζει αν αυτό ενέχει και κίνδυνο παρεμπόδισης της ακαδημαϊκής της πορείας.


Ρηνιώ


Κάθε φορά που γίνεσαι γονιός μαθαίνεις τον κόσμο ξανά από την αρχή… Δέκα χρόνια πριν νομίζαμε, όπως ο περισσότερος κόσμος που δεν χρειάστηκε να το ψάξει, πως όλοι οι άνθρωποι γεννιόμαστε ή «κορίτσια» ή «αγόρια» (δηλαδή χρωμοσωμικά ΧΧ ή ΧΥ). Η πληροφορία πως το μωρό που περιμέναμε ήταν ΧΧΥ ήταν κάτι πέρα από το γνωστό μας σύμπαν, ένα αναπάντεχο και γερό πολιτισμικό σοκ: οι άνθρωποι δεν γεννιούνται μόνο θηλυκοί και αρσενικοί, αλλά και οπουδήποτε ενδιάμεσα, βιολογικά μιλώντας.[…] Κι ενώ ο γιατρός στην Αθήνα μάς διαβεβαίωνε πως το μωρό μας ήταν υγιέστατο και μας συνέστησε να ενημερωθούμε από σύγχρονες και έγκυρες πηγές, δύο τοπικοί γιατροί μάς αρνήθηκαν να συνεχίσουμε, πιέζοντάς μας να το τερματίσουμε ως «λάθος» και «τέρας της φύσης»… Αυτός ήταν ο πρώτος «τοίχος», πριν καν γεννηθεί. Σήμερα ξέρουμε πως παραπάνω από το 80% των ίντερσεξ κυήσεων τερματίζεται αναίτια, με ιατρική προτροπή ή πίεση και την τρομαγμένη συναίνεση ανενημέρωτων ή φοβικών γονιών, καθαρά λόγω προκαταλήψεων. Αντ’ αυτού επιλέξαμε να ερευνήσουμε στον παγκόσμιο ιστό, όπου βρήκαμε επικαιροποιημένη πληροφορία, δεκάδες υπέροχους ΧΧΥ ανθρώπους και γονείς ΧΧΥ παιδιών και βεβαιωθήκαμε πως δεν υπήρχε λόγος τερματισμού. Αναζητήσαμε άλλο μαιευτήριο, όλα πήγαν καλά και το παιδί γεννήθηκε και καταγράφηκε σαν «αγόρι», ένα χαμογελαστό και καλόβολο πλασματάκι, που άρχισε να μαθαίνει τον κόσμο, κι εμείς μαζί του.

Συμεωνίδου Ρ., Το υπέροχα ποικιλόμορφο φάσμα του βιολογικού φύλου: Ιντερσεξ παιδιά και άνευ όρων αγάπη, ΕφΣυν τεύχος «Αόρατη Ιστορία: Διαδρομές, βιώματα, πολιτικές των ΛΟΑΤΚΙ+ στην Ελλάδα» (2019).


Ανώνυμη μαρτυρία, Orlando LGBT+


Ξεκίνησε όταν πήγα για εξομολόγηση πρώτη φορά. Η τυπική διαδικασία ήταν να εξομολογούμαι, στη συνέχεια αυτός να προσπαθεί να με πείσει ότι ο σεξουαλικός προσανατολισμός μου είναι αμαρτία και ότι θα με τιμωρήσει ο θεός, ακολουθούσε μια σειρά από ευχές και “διαβάσματα”, ειδικές προσευχές να “διώξω” το δαιμόνιο από μέσα μου, αγιασμό, επέβαλε να γίνω παπαδοπαίδι και να παρακολουθώ άτυπα τα καλοκαίρια κατηχητικό, με αποκορύφωμα κάποιες φορές κάτι σαν εξορκισμό.

Θανόπουλος Β., (2021), Εσύ πόσα γνωρίζεις για τις θεραπείες μεταστροφής στη χώρα μας; Antivirus Magazine.


Ανώνυμη μαρτυρία, Orlando LGBT+


(Σύμφωνα με τον επαγγελματία ψυχικής υγείας) έπρεπε να φαντασιώνομαι γυναίκες και σεξ με γυναίκες. Η επανάληψη αυτής της μεθόδου θα έφερνε το επιθυμητό αποτέλεσμα, να γίνω straight. Στο σπίτι δεν υπήρχε χώρος για να κάνω αυτή τη μέθοδο χωρίς να το καταλάβει η μητέρα μου. Οπότε ο πατέρας μου μου σύστησε να το κάνω στην αποθήκη, στο υπόγειο της πολυκατοικίας. Το έκανα συχνά πυκνά για 2, 3 μήνες. Ήταν τραυματική εμπειρία…

Θανόπουλος Β., (2021), Εσύ πόσα γνωρίζεις για τις θεραπείες μεταστροφής στη χώρα μας; Antivirus Magazine.


Μαρία, φοιτήτρια ΠΤΠΕ


Εγώ από μικρή πάω γήπεδο με τους οργανωμένους οπαδούς, κάτι που δεν είναι σύνηθες για το φύλο μου...Εκεί για εμένα δεν υπήρξε ποτέ κάποιο θέμα, αλλά βλέπω μια έλλειψη σεβασμού όταν μπαίνω σε "ανδρικές" συζητήσεις για αθλητικά... διότι αυτά είναι θέματα που δεν ξέρουν οι γυναίκες.


Ανώνυμη, φοιτήτρια ΠΤΠΕ


Από μικρή θυμάμαι να τρέχω πίσω από τα ξαδέρφια μου για να παίξουμε μπάλα και να κάνουμε ποδήλατο. Όσο ήμουν μικρή δεν υπήρχε πρόβλημα. Όταν μπήκα στην εφηβεία, μου έλεγαν οι γονείς μου, κυρίως η μητέρα μου, ότι δεν είναι πρέπον για ένα κορίτσι να γυρνά στη γειτονιά με τα αγόρια. Η δική μου πλευρά στην ιστορία είναι πως αυτοί οι περιορισμοί με αγανακτούσαν ως έφηβη διότι αυτή ήταν η παρέα μου και με αυτούς ένιωθα άνετα αλλά μπορώ να πω με σιγουριά ότι έκανα την καλύτερη επιλογή που δεν σταμάτησα να κάνω παρέα με την "αγορίστικη" παρέα, αφού μέχρι και τώρα είναι δίπλα μου και δεν επηρεάστηκε καθόλου η "θηλυκή" πλευρά μου, που τόσο ανησυχούσε τη μαμά.


Ανώνυμη, φοιτήτρια ΠΤΠΕ


Ο πατέρας μιας φίλης μου δεν της επέτρεπε να βλέπει τη σειρά "Πολυκατοικία" επειδή είχε γκέι ζευγάρια.


Εύα, φοιτήτρια ΠΤΠΕ


Δεν θα ξεχάσω πέρυσι που έκανα μαθήματα οδήγησης και στα θεωρητικά μαθήματα για τα σήματα, ο δάσκαλος μας έλεγε για την μηχανή, τα λάστιχα κλπ και είπε χαρακτηριστικά ότι «αν πάθουμε βλάβη ή λάστιχο στον δρόμο, τα κορίτσια θα καλέσουν την οδική βοήθεια, ενώ οι άντρες πρέπει να ξέρουν να το φτιάχνουν.


Ανώνυμη μαρτυρία, Orlando LGBT+


Μου έλεγε (ο επαγγελματίας ψυχικής υγείας) να επισκέπτομαι οίκους ανοχής και σιγά σιγά θα έρθει η επιθυμία για γυναίκες. Σταμάτησα να πηγαίνω στο γραφείο της και είχα σκέψεις αυτοκτονίας

Θανόπουλος Β., (2021), Εσύ πόσα γνωρίζεις για τις θεραπείες μεταστροφής στη χώρα μας; Antivirus Magazine.


Ανώνυμη μαρτυρία, Orlando LGBT+


Μου είπε (ο ιερέας) ότι πρέπει να ακολουθήσω αυστηρά τις οδηγίες του, που ήταν να επιστρέψω στον δρόμο του Χριστού. Να σταματήσω τις συναναστροφές μου με τις αμαρτωλές (εννοούσε τις άλλες λεσβίες φίλες μου) και τους ομοφυλόφιλους φίλους μου. Το θηλυκό είναι φτιαγμένο από τον Θεό να ολοκληρώνει και να ολοκληρώνεται από το αρσενικό. Ο ιερέας, του οποίου το όνομα φοβάμαι να πω, έδινε οδηγίες και με ανάγκασε να κάνω σεξ μαζί του (σσ. με βοηθό του ιερέα). Αηδίαζα. Δεν θέλω να κάνω καταγγελία πια.

Θανόπουλος Β., (2021), Εσύ πόσα γνωρίζεις για τις θεραπείες μεταστροφής στη χώρα μας; Antivirus Magazine.


Xριστίνα, φοιτήτρια ΠΤΠΕ


Πάντα στο δημοτικό έβαζαν τα αγόρια να κουβαλήσουν τις καρέκλες, πάντα πήγαινα και εγώ. Οι δάσκαλοι μου έλεγαν να το αφήσω για να μην τραυματίσω τη μέση μου, να το κάνουν τα αγόρια που είναι πιο δυνατά. Ως απάντηση, πήρα και κουβάλησα 4 καρέκλες μαζί. Ακόμα πάω για κουβάλημα μαζί με τους άνδρες. Ακόμα μου λένε να μην κουράζομαι. Είμαι πιο δυνατή από τους μισούς.


Σοφηνίκη, φοιτήτρια ΠΤΠΕ


Μία τυπική μέρα στην τάξη, τα κορίτσια συσπειρώνονται μεταξύ τους στην μία μεριά της τάξης ενώ τα αγόρια μεταξύ τους στην απέναντι μεριά. Τα κορίτσια ξεκινούν ένα "tea party" μιας και βρισκόμαστε εμείς (φοιτήτριες) για δεύτερη μέρα στην τάξη τους, ξεκινούν να "μαγειρεύουν" να μας "σερβίρουν" και να είναι άψογες οικοδέσποινες. Στο σημείο που ξεκινάμε να καθίσουμε για να απολαύσουμε το "φαγητό" των κοριτσιών, πλησιάζει ένα αγόρι (προνήπιο) και θέλει να συμμετέχει στο τραπέζι και τις διαδικασίες. Τότε όλα τα κορίτσια του λένε πως δεν μπορεί να είναι εκεί γιατί είναι τραπέζι για κορίτσια. Στο σημείο αυτό βρήκαμε καλή αφορμή με την συμφοιτήτρια μου να επέμβουμε και προσπαθήσαμε να εντάξουμε και το αγόρι στην παρέα μας. Τότε τα κορίτσια κατάλαβαν πως δεν είχαν τη δύναμη πλέον για να τον διώξουν αλλά τουλάχιστον συμβιβάστηκαν με την παρουσία του, λέγοντάς του αυστηρά "Εντάξει αλλά θα κάτσεις εδώ και θα είσαι το μικρό παιδάκι μας". Το αγόρι δεν αντιστάθηκε και ήρθε χαρούμενο δίπλα μου να καθίσει στο τραπέζι!


Ανώνυμη, φοιτήτρια ΠΤΠΕ


Θυμάμαι ένα στιγμιότυπο από την εφηβική μου ηλικία όταν για πρώτη φορά ξεκίνησα να δίνω σημασία στην εμφάνισή μου, και να χρησιμοποιώ προϊόντα όπως makeup και curling iron. Οι αντιδράσεις ήταν πολύ θετικές από το οικογενειακό μου περιβάλλον, ειπώθηκε "Επιτέλους συμπεριφέρεται σαν κορίτσι". Δεν θυμάμαι την αντίδραση μου, πιθανότατα να το είχα εκλάβει ως κομπλιμέντο, παρά για για ένα άθροισμα κοινωνικών στερεοτύπων.


Ανώνυμη, φοιτήτρια ΠΤΠΕ


Θα μιλήσω για μια εμπειρία της αδερφής μου, η οποία από μικρή είχε χόμπι το ποδόσφαιρο. Πολλές φορές από μικρή άκουγε σχόλια του τύπου είσαι "αγοροκόριτσο" επειδή απλά δεν της άρεσε να παίζει με κούκλες, ακόμα και από δασκάλους. Τέλος, η μαμά μου πήρε τα ηνία, ήταν τόσο ένθερμη, και την έγραψε σε ποδοσφαιρική ομάδα.