χρονολογιο φυλου*
-
Βαυαρία
Ο Βαυαρικός Κώδικας του 1756 εξηγούσε ότι οι «ερμαφρόδιτοι* αποκτούν την ταυτότητα που οι ειδικοί τους αποδίδουν ή αυτήν που οι ίδιοι επιλέγουν». Αυτό σαφέστατα βοηθά να κατανοήσουμε και την ελληνική νομοθεσία, αφού αρχικά ο νόμος περί «γενετήσιας ηθικής» ακολουθούσε τόσο το 1827 όσο και το 1831 τα αντίστοιχα βαυαρικά νομοσχέδια [* Το χρονολόγιο χρησιμοποιεί τον όρο ερμαφρόδιτο, ερμαφροδιτισμός, όπως συναντιέται στα νομικά και βιοιατρικά κείμενα, σε όλη τη διάρκεια του 19ου αιώνα].
-
Γαλλία
Ο Γάλλος γιατρός Σαρλ-Κρετιάν Ενρί Μαρκ [(Chales-Chrétien Henri Marc (1771-1840)] εισήγαγε την κατηγορία του ερμαφρόδιτου στο Dictionnaire des Sciences Médicales par une Société de Médecins et de Chirurgiens (1812-1822).
-
Γαλλία
Η Σάρτζι Μπάρτμαν (Saarti/Saartjie/Sara/Sarah Baartman), ή αλλιώς «Hottentot Venus» (Αφροδίτη των Οττεντότων), μετά το θάνατό της, γίνεται το επιστημονικό παράδειγμα για τον πατέρα της σύγχρονης βιολογίας, Ζωρζ Κυβιέ [George Cuvier (1769-1832)]. Μια και πάνω σε αυτό το σώμα και ειδικότερα πάνω στα γενετήσια όργανα της Μπάρτμαν, ο Κυβιέ, θα μπορέσει να ερμηνεύσει την αναγκαιότητα της υποτέλειας των νέγρων από τους δυτικοευρωπαίους λευκούς.
-
Ελλάδα
Ο σφραγιδοφύλαξ («αρχιγραμματέας») του ελληνικού κράτους θεώρησε ότι ήταν στη διάθεση της οικογένειας και του υποκειμένου ο προσδιορισμός του φύλου και όχι στην Πολιτεία, όταν ερωτήθηκε από τους θεσμούς για την ταυτότητα των ερμαφρόδιτων (ίντερσεξ) βρεφών.
-
Βρετανία
Ο Βρετανός μαιευτήρας Τζέιμς Γιαγκ Σίμπσον (James Young Simpson, 1811-1870), είναι αυτός που διαίρεσε τον ερμαφροδιτισμό στις κατηγορίες «ψευδή» και «αληθές». Ταξινόμηση που κυριάρχησε στο μεγαλύτερο μέρος του 19ου αιώνα.
-
Ελλάδα
Μέχρι το 1846, στους «αληθείς ερμαφρόδιτους» δηλαδή σε αυτούς που βρισκόταν ο ορχικός ταυτόχρονα με τον ωοθηκικό ιστό στον γεννητικό αδένα, εφόσον μπορούσε να υπάρξει τεκνογονία, το ζήτημα δεν συμπεριλαμβανόταν στη λίστα των αιτιών της ανικανότητας για τη σύναψη γάμου και, επομένως, εκλαμβανόταν ως κανονικός ο γάμος.
(Oi φωτογραφίες είναι από Anita Guerrini, “The hermaphrodite of Charing Cross” στο Erika Dyck & Larry Stewart, The uses of humans in experiment. Perspectives from the 17th to the 20th Century, Leiden & Boston, Brill Rodopi, 2016, σ. 45. ) -
Ελλάδα
Πλέον απαιτείται η υποχρεωτική δήλωση του «γένους» (φύλο) στο πλαίσιο πέντε ημερών μετά τη γέννηση ενός βρέφους, και μάλιστα ανάγεται στο σημαντικότερο στοιχείο στην ταυτότητα του πολίτη, ορίζοντας πως όταν υπάρχει δυσκολία εξακρίβωσης του «γένους» πρέπει να απαιτείται η γνωμοδότηση του ειδικού. Είναι η εποχή στην οποία σταδιακά το κράτος θα αρχίσει να έχει έλεγχο στον έμφυλο/σεξουαλικό αυτοπροσδιορισμό του υποκειμένου.
-
Γαλλία
Ο Αμπρουάζ Ταρντιέ [(Ambroise Tardieu, 1818-1879)], δημοσιεύει το Étudemédico-légale sur les attenants de moeurs. Ο γάλλος ιατροδικαστικής μετά την Παρισινή Κομμούνα (1871), θα επηρεάσει με καταλυτικό τρόπο την έννοια της κανονικότητας του φύλου, αφού θα ισχυριστεί ότι δεν υπάρχει άλλο φύλο εκτός της δυϊστικής αντίληψης του φύλου (άρρεν-θήλυ).
Ο Γάλλος ψυχίατρος, Ζακ Ζοζέφ Μορώ ντε Τουρ [(Jacques Joseph Moreau de Tours, (1804-1884)], στο έργο του La psychologie morbid dans ses rapports avec laphilosophie de l'histoire, ou Del' influence des névropathies sur le dynamism intellectuelle (1859), κάνει λόγο για τους «ψυχικά μιγάδες», τους Ινδιάνους, ερμηνεύοντας με αυτό τον τρόπο και την αναγκαιότητα της υποτέλειας τους από τον ευρωπαϊκό πολιτισμό.
Αγγλία
Δημοσιεύεται από τον Κάρολο Δαρβίνο [(Charles Darwin, 1809-1882)] το On the Origin of Species.
Γερμανία
Ο Καρλ Χέινριχ Ούρλιχς [(Karl Heinrich Urlichs, 1825-1895)], με το ψευδώνυμο Numa Numantius, μιλά για τους/τις Uranian/Urning, άνδρες/γυναίκες που αγαπούν άτομα από το ίδιο φύλο. Μια τέτοια εξέλιξη για τον Ούρλιχς δεν ήταν μια ανωμαλία αλλά απλώς μια φυσική παραλλαγή. Επίσης ο ίδιος θ’ αναφερθεί σε αυτούς ως physical-spiritual hermaphrodites, ενώ θα εμπνευστεί από τον μύθο της «Ουράνιας Αφροδίτης».
Γερμανία
Δημοσίευση του Κεφαλαίου από τον Καρλ Μαρξ (Karl Marx, 1818-1883). Das Kapital: Kritik der politischen Oekonomie. 1 (1 έκδοση).Hamburg: Verlag von Otto Meissner.
Γερμανία
Ο Καρλ Μαρία Κέρτμπενυ ([Karl Maria Kertbeny-Benkert (1824-1882)] επινόησε τη λέξη ομοφυλοφιλία, ενώ υπεραστίστηκε το δικαίωμα του υποκειμένου στον έμφυλο/σεξουαλικό αυτοπροσδιορισμό του.
Γαλλία
Αυτοκτονεί ο/η Herculine Barbin στη Γαλλία, μετά την υποχρέωση από το κράτος να ζήσει ως άνδρας, ενώ μέχρι τότε είχε ζήσει ως γυναίκα.
Γερμανία
Ο Καρλ Βέστφαλ [(Carl Westphal (1800-1879)] δημοσιεύει το έργο του Die Konträre Sexualempfindung: Symptom eines neuropathologischen (psychopathischen) Zustandes in Archiv fur Psyciatrie und Nervenkrankeitern. «Αναστροφή του Φύλου» όπως θα μεταφραστεί στα ελληνικά το 1889 από τον έλληνα ψυχίατρο Σίμων Αποστολίδη. Είναι η περίοδος που ουσιαστικά κατασκευάζεται μια ψυχική κανονικότητα του φύλου/σεξουαλικότητας. .
Δημοσιεύεται από τον Κάρολο Δαρβίνο [(Charles Darwin, 1809-1882)], το The Descent of Man.
Γαλλία
Η Παρισινή Κομμούνα, όπως σημειώνει η Κριστίν Ρος (Kristin Ross), «ήταν η επιθυμία [των λαϊκών στρωμάτων για μια οργάνωση της κοινωνίας], στην οποία συνεργούν άμεσα οι δυνάμεις και οι ικανότητες του καθενός». Μετά την θανάτωση των κομμουνάρων, τα δυτικοευρωπαϊκά κράτη θα περάσουν μια σειρά από νόμους αλλά και θα εδραιωθεί η δυτικοευρωπαϊκή δυϊστική αντίληψης του φύλου (άρρεν-θήλυ), ως αναγκαία συνθήκη του πολιτισμού.
Ευρώπη
«Η ομοφυλοφιλία [σύμφωνα με τον Μισέλ Φουκώ] εμφανίστηκε σαν ένα σχήμα της σεξουαλικότητας όταν μεταστράφηκε από την πρακτική της σοδομίας σ’ ένα είδος εσωτερικής αμφιγένειας, σ’ έναν ερμαφροδιτισμό της ψυχής. Ο σοδομίτης ήταν ένας καθ’ υποτροπήν αιρετικός, ο ομοφυλόφιλος είναι τώρα ένα είδος». Μετά την Παρισινή Κομμουνα (1871), η ομοφυλοφιλία τιμωρείται σε όλη τη γερμανική αυτοκρατορία με το άρθρο 175 του Ποινικού Κώδικα.
Ευρώπη
Αντίστοιχα, όπως επισημαίνει η Ελένη Βαρίκα Για μια Πολιτική Γραμματική του Φύλου: «οι φιλόλογοι του λεξικού Littre [Είκοσι πέντε αιώνες αργότερα θα πανηγυρίσουν] […], ότι οι λατινογενείς γλώσσες κατάργησαν επιτέλους αυτό [το ουδέτερο] το ταραχοποιό γένος [...]».
Γαλλία
Ο πρύτανης της Νομικής Σχολής του Νανσί, Φιλίπ Ζαλαμπέρ [Philippe Jalabert (1823-1907)], βασίζεται στην άποψη του Αμπρουάζ Ταρντιέ [(Ambroise Tardieu (1818-1879)], περί μη ύπαρξης τρίτου φύλου, για να υποστηρίξει ότι «τα δεδομένα της επιστήμης επιβεβαιώνουν την απόλυτη διαίρεση των ανθρώπων σε δύο φύλα».
Ελβετία-Γερμανία
Ο παθολόγος, Θέοντορ Έντγουιν Κλεμπς [(Theodor Albrecht Edwin Klebs (1834-1913)], ήταν ο πρώτος που πρότεινε μια ταξινόμηση βασισμένη αποκλειστικά στην ανάλυση του γοναδικού ιστού. Έτσι, ανάλογα με το αν ένα άτομο είχε ωοθήκες ή όρχεις, διακρινόταν σε «ψευδο- και αληθινό ερμαφρόδιτο».
Ιταλία
Ο Ιταλός εγκληματολόγος Τσέζαρε Λομπρόζο [(Cesare Lombroso, 1835-1909)], δημοσιεύει το L’ Uomo delinquente. Περισσότερο όμως ακόμα, όπως υπογραμμίζει η Κιάρα Μπεκαλόσι (Chiara Beccalossi), ο Λομπρόζο, συνέδεσε την εγκληματικότητα που παρουσιάζει αυτό το ον, με τον «ψυχικό ερμαφροδιτισμό» του.
Γαλλία
Έβδομη επανέκδοση του Αμπρουάζ Ταρντιέ [(Ambroise Tardieu (1818-1879)], Étudemédico-légale sur les attenants de moeurs (1859). ). Σε αυτήν, όπως θα επισημάνουν οι έλληνες ιατροδικαστές μετά το 1871, για πρώτη φορά διωκόταν η «παρά φύσιν ασέλγεια» στην Ευρωπαϊκή αλλά και στην ελληνική πραγματικότητα, δηλαδή τα ζητήματα που αφορούσαν στην παιδεραστία (όρος της εποχής για την ομοφυλοφιλία), τη σοδομία, τον σαπφισμό και τον τριβαδισμό.
Ο καθορισμός του φύλου περνά από τα γενετήσια όργανα στο γενετήσιο ένστικτο. Με δυο λόγια η επιστήμη καλείται να μελετήσει διεξοδικά το ανώμαλο, πρωτόγονο ένστικτο που στρέφει μερικά όντα να μην υπακούουν στην δυϊστική αντίληψη του φύλου (άρρεν-θήλυ).
Γαλλία
Ο Ζαν Μαρτίν Σαρκό [(Jean Martin Charcot (1825-1893)] και ο Βαλεντίν Μανιάν [(Valentin Magnan (1835-1916)] σε κοινή τους δημοσίευση το 1882 «Ιnversions du sens genital» στο Archives de Neurologie προσδιόριζαν λεπτομερώς την ταυτότητα του «παρά φύσιν» ενστίκτου. Με δυο λόγια, το πρωτόγονο ένστικτο πλέον μεταφράζεται σε παρά φύσιν ένστικτο, ανοίγοντας την πόρτα στην ταξινόμηση της ζωής σε κανονική και σε ανώμαλη (παρά φύσιν).
Ελλάδα
Δημοσιεύεται η διατριβή του Ξενοφώντα Θεοχαρίδη, με τίτλο Εναίσιμος Διατριβή περί γάμου και ερμαφροδιτισμού υπό ιατροδικαστικήν έποψιν. Ο Θεοχαρίδης, επηρεασμένος ιδιαιτέρως και από τις αντίστοιχες εξελίξεις στη Γαλλία και πιο συγκεκριμένα από την αντίληψη του Ταρντιέ ότι δεν υπάρχει τρίτο φύλο, προτείνει ουσιαστικά την έννοια του αποκλεισμού του «τρίτου φύλου» από τα κοινωνικά και τα πολιτικά δικαιώματα, λόγω της ταυτότητας του φύλου.
Ελλάδα
Ο Αχιλλέας Γεωργαντάς (1833-1887), δημοσιεύει το Στοιχεία Ιατροδικαστικής. Τόμος πρώτος. Στο συγκεκριμένο σύγγραμμα δεν υπάρχει καμία αναφορά στην «παρά φύσιν ασέλγεια», ενώ σημειώνει «Συνώνυμα του όρου ερμαφροδιτισμός είναι ανδρογυνία και γυνανδρία όροι ανήκοντες αποκλειστικώς εις την φυτολογίαν, καθόσον συχνότατα εις τα φυτά και εις τας κατωτάτας του ζωικού βασιλείου τάξεις [...]».
Ελλάδα
Ο Έλληνας ψυχίατρος Σίμων Αποστολίδης δημοσιεύει το έργο του: Αι Ψυχώσεις. Μελέται Ιατρικαί, Κοινωνιολογικαί και Φιλοσοφικαί. Περί Φρενοπαθειών. Είναι η πρώτη αναφορά στην ελληνική βιβλιογραφία στην οποία διαβάζουμε για την αναστροφή του φύλου με εκτενής λεπτομέρειες στο έργο του Καρλ Βέστφαλ [(Carl Westphal (1800-1879)] (1870).
Ελλάδα
Ο Έλληνας ιατροδικαστής Αχιλλέας Γεωργαντάς (1833-1887), δημοσιεύει το έργο Στοιχεία Ιατροδικαστικής. Στο συγκεκριμένο σύγγραμμα υπάρχει ειδικό κεφάλαιο στην παιδεραστία και στον σοδομισμό, στην «παρά φύσιν ασέλγεια εις γυναίκας» και στον «συζυγικό σοδομισμό». Επίσης ο Γεωργαντάς, χρησιμοποιώντας τον Tardieu, καταλήγει σε αναφορές διακριτών στοιχείων για την αναγνώριση αυτών των πράξεων. Στο ίδιο σύγγραμμαβρίσκουμε για πρώτη φορά αναφορά στη θεωρία του Χέινριχ Καν [Heinrich Kaan (1816-1893)] psychopathia sexualis (1844) (ψυχοπάθειαν γενετήσιον, όπως το μεταφράζει ο Γεωργαντάς).
Γερμανία
Ο Άλμπερτ Μολλ (Albert Moll (1862-1939)] ασχολούμενος και αυτός με την «αναστροφή του φύλου», θα εκδόσει το έργο του στο Βερολίνο το 1891 με τίτλο, Die Kontrare Sexualemp (Το αντίθετο «ένστικτο). Πλέον μόνο το φύλο, άνδρας-γυναίκα, θεωρείται ικανό για τη διαιώνιση του είδους, ενώ οτιδήποτε άλλο εισέρχεται στο χώρο της ανωμαλίας και της διαστροφής.
Αγγλία
Ο φυσικός Χάρρυ Κάμπελλ [(Harry Campbell (1860-1938)], στο Differences in the nervous organization of Man and Woman. Για τον Κάμπελλ, ο ερμαφροδιτισμός ήταν πλέον ασυμβίβαστος με την αυξανόμενη «πολιτισμένη» πολυπλοκότητα της εμβρυϊκής ανάπτυξης, εξ ου και τα φύλα έγιναν ξεχωριστά.
Γερμανία
Συναντάμε τους όρους ‘bisexual’ και heterosexual’ στα αγγλικά στην μετάφραση του Krafft Ebing, Psychopathia Sexualis από τον Τσαρλς Ζίλμπερ Τσάντεκ [(Charles Gilbert Chaddock (1861-1936)].
Ελλάδα
Συναντάμε τις πρώτες περιπτώσεις «χειρουρχικών» παρεμβάσεων οικογενειών στα «ερμαφρόδιτα» μέλη της οικογένειας, όπως σημειώνονται από ιατροδικαστές της εποχής, λ.χ., τον Γ`εώργιο Βάφα. Κάτι που σήμαινε, για παράδειγμα, την διάνοιξη του κόλπου με μαχαίρι.
Ελλάδα
Η πορνεία εισέρχεται κάτω από τη διαχείριση του κράτους και χαρακτηρίζεται ως πόρνη οποιαδήποτε γυναίκα μετέβαινε σε επιλήψιμους χώρους, όπως τα ξενοδοχεία.
Γερμανία
Ο Άλμπερτ Μολλ [(Albert Moll (1862-1939)] δημοσιεύει το Libido Sexualis. Επηρεασμένος από την εξελικτική θεωρία του Δαρβίνου, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ακόμη και σε επίπεδο εξέλιξης, η αμφιφυλία έπρεπε να εξαφανιστεί, ακολουθώντας τη δαρβινική ερμηνεία, μια και η σεξουαλική αναπαραγωγή είναι απαραίτητη για τη διατήρηση του είδους.
Αμερική
Ο Χιου Γ. Γιούνκ (Hugh Hampton Young (1870-1945) έγινε επικεφαλής της χειρουργικής του ουρολογικού τμήματος στο Johns Hopkins το και άρχισε να δουλεύει πάνω στον ερμαφροδιτισμό, με στόχο την «επανόρθωση» του.
Αγγλία
Ο Χάβελοκ Έλλις [(Havelock Ellis (1859-1939)] δημοσιεύει το έργο Sexual inversion, στο οποίο εντοπίζεται ο όρος της ομοφυλοφιλίας και του λεσβιακού έρωτα. Εφ’ εξής, σταδιακά είναι οι δυο όροι οι οποίοι θα επικρατήσουν. Στο έργο αυτό μελετώντας τους άγριους πολιτισμούς, θ’ αναφερθεί στις άγριες φυλές, όπως για παράδειγμα στους saribavy, που βρίσκονταν ανάμεσα στους Χόβας (Hovas) της Μαδαγασκάρης. Σε αυτήν τη φυλή, σημείωνε ο Έλλις, οι γονείς μεγάλωναν τα αγόρια ως κορίτσια, επειδή ήθελαν να έχουν ένα κορίτσι. Έτσι, τα αγόρια, μεγαλώνουν αφήνοντας μακριά τα μαλλιά τους, ακολουθούν τα γυναικεία επαγγέλματα, ντύνονται με γυναικεία ρούχα και κάνουν αποτρίχωση. Χαρακτηριστικά που για τον ίδιο αναδείκνυαν πώς το η απουσία έμφυλων διακρίσεων οδηγούσε στην υποτέλεια αυτών των πρωτόγονων πολιτισμών και στην σταδιακή εξαφάνιση τους.
Ελλάδα
Ο Γεώργιος Βάφας (1849 ή 1850-1911), δημοσιεύει τον τόμο Μαθήματα Ιατροδικαστικής. Διδαχθέντα εν τω Εθνικώ Πανεπιστημίω, τόμος δεύτερος, Ζητήματα αναφερόμενα εις την λειτουργίαν της γενέσεως. Στο συγκεκριμένο τόμο, συλλογή των διαλέξεων στην έδρα της Ιατροδικαστικής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, βρίσκουμε εκτενείς αναφορές στον τριβαδικό έρωτα καθώς και στα αναγνωριστικά σημεία για τον ιατροδικαστή για να αντιμετωπιστεί αυτή η «μάστιγα».
Αυστρία
Ο Όττο Βίνιγκερ [(Otto Weininger (1880-1903)] δημοσιεύει το έργο του Geschlecht und Charakter (Sex and Character. Ο Βίνιγκερ υποστήριξε ότι τα «αρσενικά» και τα «θηλυκά» ήταν ψυχολογικές διαθέσεις, που ενσωματώθηκαν άνισα στους ανθρώπους. Η θηλυκότητα ήταν ίδια με το χάος, η ρίζα όλων των καταστρεπτικών τάσεων στην ιστορία, ενώ η αρρενωπότητα ήταν η προέλευση όλων των επιτεύξεων στην ανθρώπινη ιστορία.
Γερμανία
Η Τζοάννα Ελμπερσκιρσεν (Johanna Elberskirchen) δημοσιεύει το Η αγάπη του τρίτου φύλου (Die Liebe des Dritten Gerchlechts. Για την Ελμπερσκιρσεν «Δεν υπάρχει απόλυτος άνθρωπος. Δεν υπάρχει απόλυτη γυναίκα. Υπάρχουν μόνο bisexual ποικιλίες».
Γερμανία
Η Άννα Ρούλινγκ Σπράνγκλι (Anna Ruling Sprungli) έδωσε μία από τις πιο διάσημες ομιλίες προς υποστήριξη των λεσβιακών δικαιωμάτων, στο Βερολίνο που είχε προσκληθεί από την Scientific Humanitarian Committee (Βερολίνο, 1897).
Γερμανία
Ο Μάγκνους Χίρσφελντ (Magnus Hirschfeld) δημοσιεύει το Sexual Transitions (Geschlechtsubergange), αναδεικνύοντας τη ρευστότητα του φύλου/σεξουαλικότητας.
Αγγλία
Ο Άγγλος σεξολόγος, Χάβελοκ Έλλις [(Havelock Ellis, 1859-1939)] σχολιάζοντας το έργο του Έμπινγκ, θα αναφερθεί στο στάδιο «στάδιο του ψυχικού ερμαφροδιτισμού» (Psychic hermaprhoditism), ως μια διαστροφή.
Ελλάδα
Η διατριβή του Αλεξάνδρου Σιάτου, Οι ερμαφρόδιτοι και ψευδερμαφρόδιτοι εν τη νομική επιστήμη, στην έδρα της ιατροδικαστικής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών όπου ουσιαστικά αναφέρεται στην απαγόρευση του δικαιώματος της ψήφου στη συγκεκριμένη πληθυσμιακή κατηγορία.
Γερμανία
Για τον Σίγκμουντ Φρόυντ [(Sigmund Freud, 1856-1939)], η αμφιφυλία ήταν η αιτία της μη-κανονικότητας, θέση που εξάλλου θα διατυπώσει και στο άρθρο του «Οι υστερικές φαντασιώσεις και οι σχέσεις τους με την αμφιφυλία», το 1908.
Ελλάδα
Υπουργική εγκύκλιος της κυβέρνησης Ελευθέριου Βενιζέλου, έδινε το δικαίωμα στην αστυνομία να προάγει στο τμήμα γυναίκες που «τριγυρνούσαν ύποπτα στον δημόσιο χώρο, είτε μόνες τους, είτε συνοδευόμενες από άνδρες».
Αυστρία
Ο Βιενέζος φυσικός Όυγκεν Στάιναχ [(Eugen Steinach (1861-1944)] θα προσπαθήσει να κατανοήσει με ποιον τρόπο συμπεριφέρεται ένα σώμα, χορηγώντας ανδρικές ή θηλυκές ορμόνες, τονίζοντας τα ρευστά όρια ανάμεσα στα δύο φύλα, με τα πειράματά του σε μοσχοπόντικα. Ειδικότερα, μέσω της χορήγησης της τεστοστερόνης ο Στάιναχ παρακολουθούσε τη μετατροπή της σεξουαλικής συμπεριφοράς των θηλυκών σε αρσενική και των αρσενικών μέσω του ευνουχισμού τους σε θηλυκή. Έτσι, προσέθετε στην πρακτική του φύλου νέες επιστημονικές δυνατότητες καταλήγοντας στην εθελούσια σεξουαλική και έμφυλη συμμόρφωση μέσω των ορμονών και των επεμβάσεων, σε μια ψυχική κανονικότητα του φύλου.
Γερμανία
Ο Μάγκνους Χίρσφελντ [(Magnus Hirschfeld (1868-1935)] δημοσιεύει το βιβλίο Η Ψυχολογία της Ομοφυλοφιλίας, έργο που δημοσιεύεται στα ελληνικά γράμματα το 1960. Ο Χίρσφελντ θα επιμείνει στον όρο transvesti και όχι travesti, όπως και στον όρο transvestitisme και όχι travestitism, μια και η έννοια του travesti, είχε για τον Χίρσφελντ μάλλον το περιεχόμενο μιας μασκαράτας, παρά έναν σαφή ψυχολογικό επιτονισμό αυτής της πράξης. Επίσης θα υιοθετήσει την προβληματική του φυσιοδίφη, Έρνστ Χάικελ, ο οποίος θ’ αναφερθεί στον «γονοχωρισμό και ερμαφροδιτισμό».
Αγγλία
Ο Άλμπερτ Μολ [Albert Moll (1862-1939)] δημιούργησε τη Διεθνή Εταιρεία Έρευνας Φύλου (International Society for Sex Research) το 1913 για να αντιμετωπίσει την Ιατρική Εταιρεία Σεξολογίας (Medical Society of Sexology) του Μάγκνους Χίρσφελντ [(Magnus Hirschfeld (1868-1935)]. Διοργάνωσε επίσης το διεθνές συνέδριο έρευνας φύλου (International Congress of Sex Research) στο Βερολίνο το 1926.
Γερμανία
Ο Μάγκνους Χίρσφελντ [(Magnus Hirschfeld (1868-1935)] και ο Ιβάν Μπλόχ [(Iwan Bloch 1872-1922)] ίδρυσαν την «Ιατρική Εταιρεία Σεξολογίας και Ευγονικής» (Artzliche Gesellschaft fur Sexualwissenschaft und Eugenik), την οποία ήλπιζαν ότι θα εξελισσόταν σε μια διεθνή επιστημονική κοινότητα που θα μπορούσε να προάγει τη σεξουαλική έρευνα και να προωθήσει τη σεξουαλική μεταρρύθμιση. Η Εταιρεία άρχισε να δημοσιεύει το περιοδικό The Journal for Sexual Science.
Γερμανία
Ο Μάγκνους Χίρσφελντ (Magnus Hirschfeld) δημοσιεύει την μελέτη του The Homosexuality of Men and Women.
Αμερική
Ο Hugh Hampton Young (1870-1945) άρχισε να αναπτύσσει χειρουργικές τεχνικές για ουρογεννητικές ασθένειες. Το νοσοκομείο θα μετατραπεί σε πρωταρχικό κέντρο για περιπτώσεις «επανόρθωσης», αποκαλούμενων περιπτώσεων απροσδιόριστου φύλου. Στα μέσα της δεκαετίας του 1930, για παράδειγμα, ο Young πρωτοστάτησε στις επανορθωτικές διαδικασίες των γεννητικών οργάνων, συμπεριλαμβανομένων πλαστική χειρουργική κλειτορίδα και κολπο σε παιδιά.
Ο φόβος της Ευρώπης εδραιώνεται γύρω από τον εκθηλυσμό του Ευρωπαικού πληθυσμού και των πατριαρχικών του αξιών, από τις μητριαρχικές αξίες των πρωτόγονων ενστίκτων. Έτσι έχουμε τη δημιουργία της ορμονικής θεραπείας και της εγχειρητικής διαδικασίας των γονάδων με στόχο την επαναφορά από το «πρωτόγονο» στο «πολιτισμένο» φύλο.
Γερμανία
Ο Ρίτσαρντ Γκολντσμιθ [Richard Goldschmidt (1878-1958)], Γερμανός γενετιστής και βιολόγος που πραγματοποίησε έρευνα σχετικά με το ρόλο της γενετικής στον προσδιορισμό του φύλου. Κατά την εκτέλεση πειραμάτων αναπαραγωγής σε «gypsy moths» (είδος σκώρου), οι οποίοι συνήθως είναι σεξουαλικά διμορφικοί, ο Goldschmidt βρήκε ότι μπορούσε να παράγει αυτό τον έμφυλο διμορφισμό, το οποίο ονόμασε «intersex».
Γερμανία
Ο Richard Goldschmidt (1878-1958), δημιούργησε τον όρο «διασεξουαλικότητα» [intersexuality].
Αυστρία
Ο Steinach και ο Lichtenstern έκαναν ένα πείραμα στο οποίο αντικατέστησαν τους όρχεις ομοφυλόφιλων αντρών με αυτούς ετερόφυλων και κατέληξαν ότι οι ομοφυλοφιλικές τάσεις αντικαταστάθηκαν από ετεροφυλικές.
Γερμανία
«Different from the Others» μια από τις πρώτες ταινίες με θέμα την ομοφυλοφιλία. Ο Μάγκνους Χίρσφελντ [(Magnus Hirschfeld (1868-1935)] χρηματοδότησε μερικώς την παραγωγή της ταινίας.
Αυστρία
Ο Σίγκμουντ Φρόυντ (Sigmund Freud) προσπαθεί να θεραπεύσει μια ομοφυλόφιλη ασθενή του. Η θεραπεία συνίσταται από το πέρασμα από την ομοφυλοφιλία στην ετεροφυλία και θα καταγραφεί στο έργο του Psychogenesis of a Case of Homosexuality in a Woman.
Ελλάδα
Σε μια σειρά από λογοτεχνικά και θεατρικά,, έργα έχουμε αναφορές στον έρωτα ανάμεσα σε γυναίκες. Κοινό χαρακτηριστικό ότι ταυτίζεται ο λεσβιακός έρωτας με την πορνεία, ενώ πηγή αυτής της διαστροφής θεωρείται αυτός ο «ψυχικός ερμαφροδιτισμός».
Ελλάδα
Ο Ναπολέων Λαπαθιώτης δημοσιεύει το άρθρο «Κοινωνικά Ζητήματα. Έρως Πλατωνικός». Στο συγκεκριμένο βρίσκουμε δυο σημειώματα στα οποία ο Λαπαθιώτης αμύνεται την ομοφυλοφιλία ως ανώτερη μορφή έρωτα. Επίσης είναι από τις πρώτες αναφορές στον όρο ομοφυλοφιλία, σε μια προσπάθεια του Λαπαθιώτη να αποφύγει το στιγματισμό αυτού του έρωτα ως ψυχικά άρρωστου και υποδεέστερου.
Ελλάδα
«Γλυκειά Ερανώ» ποίημα πάλι από την ποιητική συλλογή της Μυρτιώτισσας Κίτρινες Φλόγες με αντικείμενο τη σεξουαλική σχέση ανάμεσα σε δύο γυναίκες.
Ελλάδα
«Τρεις φυλετικαί περιπτώσεις. Φυλετικαί διαστροφαί, παιδική φυλετικότης, μεταβολαί της εφηβείας.» Στο συγκεκριμένο έργο, μετάφραση της γερμανικής έκδοσης του 1905, ο Φρόυντ αναφέρεται στην αμφιφυλία ως αιτία της ομοφυλοφιλίας και στο πώς το θυμικό (ένστικτο του φύλου/σεξουαλικότητας) αποτελούσε την πηγή των νευρώσεων και των ψυχώσεων.
Ελλάδα
Ογκούστ Ντυμπεϊ [(Αuguste Debay (1802-1890)], Hygiène et physiologie du mariage (1874) κυκλοφορεί στα ελληνικά γράμματα με τον τίτλο Υγιεινή και Φυσιολογία του Γάμου (εικοστή έκδοση, 1927). Στο σύγγραμμα συνεχίζεται να αναφέρονται οι καταστρεπτικές συνέπειες του αυνανισμού στον ανθρώπινο οργανισμό, ενώ επισημαίνεται ότι η «τερατώδης ανάπτυξη της κλειτορίδος» καθιστά την γυναίκα ανίκανη πρός τεκνοποίηση. Ως εκ τούτου προτείνεται η «εκτομή του οργάνου» ως μέθοδος που μπορεί να επαναφέρει την γυναίκα στην κανονική και φυσιολογική της ικανότητα και συγκεκριμένα στο πέρασμα από αναξέλεγκτες φυσικές ορμές τήν πρός τεκνοποίηση ικανότητα.
Ελλάδα
Η Ελένη-Νέλλη Καλογλοπούλου (Ντόρα Ρωζέττη) δημοσιεύει Η Ερωμένη μου. Στο μυθιστόρημα κάποιος μπορούσε να παρακολουθήσει την ιστορία της πόλης, όπως αυτή ξετυλιγόταν από την Τέταρτη Διεθνή ως την άκρα δεξιά μέσα από τη ματιά της λεσβιακής υπόστασης της συγγραφέα, η οποία είχε υποταχθεί, όπως η ίδια δήλωνε πλέον, σε έναν συμβατικό γάμο από τον φόβο της περιθωριοποίησης, μέσω του γεροντοκορισμού, αναδεικνύοντας μια ιστορία ανδρογυνισμού/γυνανδρισμού την περίοδο 1910-1930.
Ελλάδα
Ο Έλληνας ψυχίατρος Γεώργιος Ζουράρις, μαθητής του Χίρσφελντ δημοσιεύει το έργο του Ψυχοανάλυσις-Ψυχοβιολογία, κάνοντας μια αναφορά στις δυο κεντρικές φιγούρες/σχολές της εποχής του Χίρσφελντ και του Φρόυντ.
Ελλάδα
Η Μαρίκα Κοτοπούλη ανέβασε στο θέατρο το γνωστό έργο του Βίκτορ Μαργκερίτ (Victor Margueritte), Η Γκαρσόν (A la garçonne), όπου μια γυναίκα αποφάσισε να κόψει τα μαλλιά της και να ζήσει σαν άνδρας και το έργο Η Αιχμάλωτος, που αναφερόταν στη γυναικεία ομοφυλοφιλία.
Ελλάδα
Οι ναρκομανείς και οι πάσχοντες από σύφιλη σημειώνονται ως εγκληματίες σε εγκύκλιο που φτάνει στην Αστυνομία.
Γερμανία
Ο Magnus Hirschfeld κάνει την πρώτη Sexual Reassignment Surgery (SRS) στην Dora-R.
Ελλάδα
Η Άννα Κατσίγρα κατέληγε το 1932: «Αφαιρέσατε τις ωοθήκες και η γυναίκα ανδρικοποιείται, όχι μόνον στον χαρακτήρα, αλλά και στο εξωτερικόν. Αλλάζει μορφή· η φωνή, της γίνεται βαθειά· ο λαιμός χοντραίνει και κάποτε, βγάζει και γένεια».
Γερμανία
Καταστρέφεται το “Institut fur Sexualwissenschaft” που είχε ιδρύσει ο Χίρσφελντ, από τους Ναζί. Χιλιάδες βιβλία και αρχεία παραδίδονται στη φωτιά.
Ελλάδα
Η Άννα Κατσίγρα δημοσιεύει το Γενετήσια Αγωγή για τ’ Αγόρι. Στο συγκεκριμένο σύγγραμμα αναφέρεται στο πώς η εγκράτεια και η ετεροφυλία, χρησιμοποιώντας την φροϋδική διδασκαλία, ήταν τα μόνα μέσα για την ψυχική υγεία. Επίσης στο ίδιο σύγγραμμα αναφέρεται ότι ως θεραπεία της ομοφυλοφιλίας προτείνεται η μετεμφύτευσης του «αδένος άρρενος ή θήλυς», με στόχο την μετάβασηστην ετεροφυλία.
Ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης
Το ροζ τριγωνο χρησιμοποιείται ως σύμβολο για LGBT άτομα. Στην ιεραρχία των “τριγώνων” που οι Ναζί ανάγκαζαν τους κρατούμενους σε στρατόπεδα συγκέντρωσης να φοράνε, το ροζ τρίγωνο ήταν πολύ χαμηλά, με αυξημένα ποσοστά θανάτων και συμμετοχών σε πειράματα
- .
Ελλάδα
«Πρώτη» εγχείρηση «12ετίς [intersex] Βολιωτοπούλας [η οποία] έγινεν εις τον ‘Ευγαγγελισμόν’ αγόρι!».
Ελλάδα
Αλλαγή φύλου της [intersex] Παρασκευής Γιαννακού σε άνδρα.
Αγγλία
Πρώτη πρόταση για την αντικατάσταση του όρου «ερμαφρόδιτος» με το «intersex» που έγινε από τον έλληνα φυσικό Alexander Polycleitos Cawadias (1884 –1971). Υποστήριξε στο βιβλίο του Hermaphroditos the Human Intersex (1943) ότι το ανθρώπινο φύλο ήταν ένα συνεχές και η διασεξουαλικότητα ένα φυσιολογικό φαινόμενο.
Αμερική
Sir Harold Gillies και ο Ralph Millard, εκτελούν την πρώτη αλλαγή φύλου από γυναίκα σε άντρα στον Michael Dillon.
Ευρώπη
Οι ομοφυλόφιλοι παρέμειναν στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης μετά την απελευθέρωση από τις συμμαχικές δυνάμεις. Αυτό οφειλόταν στο γεγονός ότι η παράγραφος 175 του γερμανικού ποινικού κώδικα δήλωνε ότι οι ομοφυλοφιλικές σχέσεις ήταν παράνομες.
Οι ψυχολογικοί παράγοντες άρχισαν να ανταγωνίζονται και ακόμη και να εκτοπίζουν τις γονάδες και τις ορμόνες ως δείκτες του «πραγματικού φύλου», ενώ εισέρχονται στον βιοιατρικό λόγο τα χρωμοσώματα.
Αμερική
Ο Ντέιβιντ Κάλντγουελ [(David O. Caldwell (1925-1953)], με το άρθρο του «Psychopathia Transexualis», εισηγείται την ψυχοπάθεια του transsexual, μιλώντας για την ψυχική πάθηση από την οποία (δήθεν) έπασχαν τα υποκείμενα που ζητούσαν την αναστροφή της αλήθειας του φύλου. Όπως εξηγούσε ο Κάλντγουελ, η παράνοιά τους βρισκόταν στον παρασιτικό τρόπο ζωής τους, στην κλεπτομανία τους, στην τάση τους στο ψέμα, και στις εγκληματικές παρεκκλίσεις που είχαν ενσωματώσει με τη συμπεριφορά τους.
Γαλλία
Η Σιμόν ντε Μπωβουάρ δημοσιεύει το Το Δεύτερο Φύλο: «Καμία βιολογική, ψυχολογική ή οικονομική μοίρα δεν αιτιολογεί τη θέση που κατέχει σήμερα στην κοινωνία το ανθρώπινο θηλυκό, ο πολιτισμός στο σύνολο του παράγει αυτό το πλάσμα, κάτι ανάμεσα σε αρσενικό και ευνούχο, που ονομάζεται θηλυκό».
Αμερική
Ο ψυχολόγος-σεξολόγος Τζον Γουίλιαμ Μόνι [(John William Money, 1921-2006)] θα προβεί σε εκτενή μελέτη στα διαφυλικά και διεμφυλικά υποκείμενα, καταλήγοντας ότι το φύλο δεν υπάρχει βιολογικά, και στην ουσία η θεραπεία από την αμφιφυλία στη μονοφυλία ήταν η εκμάθηση του κοινωνικού φύλου, μέσω ορμονικής, ψυχολογικής και χειρουργικής πρακτικής από τον ειδήμονα.
Ελλάδα
Δημιουργία της Ευγονικής Ελληνικής Εταιρείας. Ο γυναικολόγος Νικόλαος Λούρος (1898-1986) τόνιζε τη σημασία της σωστής διαγνωσης της διφυλομορφίας και διφυλοφάνειας (δηλαδή του αληθούς και ψευδούς ερμαφροδιτισμού αντίστοιχα) ιδίως στο νεογέννητο από το μαιευτήρα και τη μαία, ώστε να μην προκύψουν «τραγικές» κοινωνικές επιπλοκές ύστερα από την κατάταξη στο ανδρικό ή το γυναικείο φύλο. Παρόλα αυτά, αν υπάρχει αμφιβολία, συστηνόταν το νεογέννητο να κατατάσσεται στο αρσενικό φύλο, αφού θεωρούνταν ότι 90% των περιπτώσεων είναι αρσενικές διφυλοφάνειες.
Ελλάδα
Αποποινικοποίηση της ομοφυλοφιλίας [άρθρο. 347/ (ν. 274/1834)], παρόλα αυτά η δίωξη συνεχίστηκε, ενώ πλέον μια νόρμα φύλου/σεξουαλικότητας είχε εισαχθεί ως καθεστώς αλήθειας που δήθεν εξασφάλιζε την ψυχική υγεία του υποκειμένου και την κοινωνία από τον «εγκληματία/κοινωνικό» εχθρό.
Ελλάδα
Σύνταγμα με πρόβλεψη απονομής πολιτικών δικαιωμάτων στις γυναίκες μέσω νόμου.
Αμερική
Στο τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου το 1952 έκανε την εμφάνισή του η πρώτη έκδοση του «Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders».Το DSM-I του 1952, η πρώτη έκδοση του ισχυρότερου εργαλείου ταξινόμησης ψυχικών διαταραχών και η πιο κύρια φαρέτρα της ψυχιατρικής, θα εισήγαγε την υποκατηγορία «Σεξουαλική Παρέκκλιση» («Sexual Deviation»), στην γενικότερη κατηγορία «Κοινωνικοπαθητική Διαταραχή της Προσωπικότητας» («Sociopathic Personality Disturbance»). Στην κορυφή της λίστας των παρεκκλίσεων βρισκόταν η ομοφυλοφιλία.p>
Αμερική
Ο Χάρι Μπέντζαμιν [(Harry Benjamin (1885-1986)] συνάδελφος του Μάγκνους Χίρσφελντ [(Magnus Hirschfeld (1868-1935)] στο Ινστιτούτο Σεξολογίας (1919-1933), θα μετακομίσει στην Αμερική και μετατραπεί τη δεκαετία του 1950 στον ειδικό του transsexualism. Το 1952 τ’ όνομά του θα ταυτιστεί με την εγχείρηση αλλαγής φύλου της Κριστίν Γιόργκενσεν [(Christine Jorgensen, 1926-1989)].
Αμερική
Από ατύχημα κατά τη διάρκεια της περιτομής του, το πέος του Ντείβιντ Ραίμερ [(David Reimer, 1965-2004)]. καίγεται μέχρι τη βάση. Στο Johns Hopkins Medical Center της Βαλτιμόρης ο John Money προτείνει να μεγαλώσει ως κορίτσι. Εκτελείται ορχεκτομή και ο Reimer μεγαλώνει ως Brenda. Αργότερα αποφασίζει να συνεχίσει τη ζωή του ως άντρας και κάνει μια σειρά εγχειρήσεων. Αυτοκτονεί εν τέλει μετά από κατάθλιψη.
Αμερική
Ο Harry Benjamin εκδίδει το The Transsexual Phenomenon. Αν και δεν εφηύρε τον όρο, μετά την έκδοση αυτή καθιερώθηκε για τα άτομα που επιθυμούν να αλλάξουν το σώμα τους ώστε να ζήσουν ως το φύλο με το οποίο ταυτίζονται.
Αμερική
Τα Compton’s Cafeteria Riots στο San Francisco είναι το πρώτο καταγεγραμμένο Trans riot στην αμερικανική ιστορία. Πρόκειται για μια απάντηση στη βίαιη και διαρκή παρενόχληση της αστυνομίας στις drag queens και των τρανς γυναικών.
Αμερική
Ιδρύεται το National Transsexual Counseling Unit στο San Francisco, πρώτος οργανισμός στον κόσμο.
Αμερική
Εισβολή της αστυνομίας της Νέας Υόρκης σε μια από τις συνηθισμένες εφόδους της στο μπαρ Stonewall Inn στο Greenwich Village, στο Νότιο Μανχάταν της Νέας Υόρκης. Ο κόσμος αντέδρασε απαιτώντας αφενός την άμεση απελευθέρωση των συλληφθέντων και αφετέρου, πλέον αυτός ο κόσμος αντιπροσώπευε ένα νέο κίνημα ενάντια της κρατικής καταστολής. Το σύνθημα “Gay Power” ήταν πλέον μια πραγματικότητα. Το Φθινόπωρο του 1969 δημιουργείται το ‘Gay Liberation Front’. Τον επόμενο χρόνο έγινε η πρώτη πορεία για την επέτειο της εξέγερσης του Stonewall και εφεξής καθιερώθηκε ως «Ημέρα Ομοφυλοφιλικής Υπερηφάνειας» (Gay Pride Day).
Αγγλία
Η Ann Oakley εισήγαγε στις κοινωνικές επιστήμες τη διάκριση μεταξύ sex (βιολογικό) και gender (κοινωνικό) φύλο στο έργο της Sex, Gender and Society.
Ελλάδα
Γεννιέται το Απελευθερωτικό Κίνημα Ομοφυλόφιλων Ελλάδας το 1976 (ΑΚΟΕ). Το κίνημα συνδέθηκε με τον ποιητή και μεταφραστή Λουκά Θεοδωρακόπουλο (1925-2013). Ο τελευταίος κυκλοφορεί το αυτοβιογραφικό βιβλίο του «Καιάδας. Χρονικό μιας πολιορκίας», στο οποίο αναφέρεται στη δίωξη την οποία επέβαλε το δικτατορικό καθεστώς σε δεκάδες άτομα, με την υποψία ότι ήταν ομοφυλόφιλοι, ποινικοποιώντας – άνευ στοιχείων –την υποτιθέμενη πρόθεση τους να συνευρεθούν ερωτικά με ομόφυλα άτομα, να πραγματοποιήσουν όργια.
Ελλάδα
Είναι γνωστό ότι μετά τη διακήρυξη του ΑΚΟΕ η εφημερίδα Ελευθεροτυπία, με δημοσιογράφο τη Λένα Δουκίδου, δημοσίευσε μια συνέντευξη των μελών της ιδρυτικής ομάδας. Η συνέντευξη αυτή δημοσιεύτηκε την Κυριακή 31 Ιουλίου του 1977 με τον τίτλο “Το 'Τρίτο Φύλο' οργανώνεται και.... εξορμά!”.
ΟΗΕ
Ψηφίζεται στον ΟΗΈ η «Διεθνής Σύμβαση για την εξάλειψη όλων των μορφών διακρίσεων κατά των γυναικών (CEDAW)» με ισχύ νόμου σε όλες τις χώρες που την επικύρωσαν.
Ελλάδα
Το Εφετείο Αθηνών, με απόφασή του, στην «υπόθεση Δουλγεράκη», κατέληξε ότι «Ο προσδιορισμός του φύλου ενός ατόμου είναι αποκλειστικά και μόνο έργο των ιατροδικαστών και κανενός άλλου παράγοντα. Το φύλο του ατόμου δεν αλλάζει ούτε με Δικαστικές αποφάσεις, ούτε με Διοικητικές πράξεις. Ούτε με έκδοση αστυνομικών ταυτοτήτων, ούτε με γάμους, ούτε με βαπτίσεις είναι δυνατόν να αλλάξει το φύλο ενός ατόμου. Οποιαδήποτε ανωτέρω πράξης αλλαγής φύλου είναι άκυρη μη στηριζόμενη σε επιστημονικά δεδομένα».
Αμερική. [2006] Ελλάδα.
Δημοσιεύεται το έργο Αναταραχή Φύλου: Ο Φεμινισμός και η Ανατροπή της Ταυτότητας, της φιλοσόφου φεμινίστριας Judith Butler.
Αμερική
Στη Minnesota περνάει ο πρώτος νόμος στην Αμερική που απαγορεύει τις διακρίσεις ενάντια σε transgendered άτομα.
Αμερική
Η Rita Hester δολοφονείται στο σπίτι της στη Βοστώνη. Ακτιβιστές συμπεριλαμβανομένης και της Gwendolyn Ann Smith καταγράφουν θανάτους όπως αυτός και ξεκινούν το Transgender Day of Remembrance, το οποίο εξελίσσεται σε ετήσιο γεγονός.
Ελλάδα
Ο Ιός της Ελευθεροτυπίας θ’ αναφερθεί με εκτενή τρόπο, στο «επιστημονικό» φυλλάδιο της αστυνομίας (Θέματα Επιστημονικής Αστυνομίας) που είχε διανεμηθεί στη σχολή αξιωματικών και στο οποίο οι ομοφυλόφιλοι, οι τοξικοεξαρτημένοι διώκονταν, αφού στη σελίδα 71 του εν λόγω φυλλαδίου, φακελώνονταν: «οι καθ’ έξη και κατ’ επάγγελμα εγκληματίες, καθώς και τα πρωτοσημαινόμενα άτομα», ενώ σε ειδική κατηγορία, το εν λόγω «επιστημονικό φυλλάδιο» συμπεριλάμβανε και τους «εγκληματίες περί τα ήθη», τους «κίναιδους» και τις «ιερόδουλες».
Ελλάδα
Με την επιχείρηση ΑΡΕΤΗ της ΕΛΑΣ στο gay bar Spices στην περιοχή Ψυρρή) στην Αθήνα θα οδηγηθούν σε σύλληψη αντρών και στην αυτοκτονία ενός από αυτούς.
Παγκόσμια
Η International Olympic Committee αποφασίζει ότι τρανσέξουαλ άτομα θα μπορούν να συμμετάσχουν στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας ως το νέο τους φύλο, αν έχουν αναγνωριστεί επίσημα.
Αυστραλία
Παγκόσμια
Παρόλα αυτά, το 2005, όχι τυχαία, στο ιατρικό consensus του Σικάγο ο όρος αντικαταστάθηκε με τον όρο «Disordersof Sex Development» (Διαταραχές της Ανάπτυξης Φύλου, ΔΑΦ) «ως -υποτίθεται- ‘λιγότερο στιγματιστικός’ κυρίως για τους γονείς που καθώς ήταν υπέρ των κανονικοποιητικών επεμβάσεων. Έκτοτε, το ίντερσεξ δεν συναντιέται ως όρος στην ιατρική βιβλιογραφία και πρακτική ΠΟΥΘΕΝΑ, ενώ έχει εξαφανιστεί από τον κυρίαρχο βιοϊατρικό λόγο.
Ισπανία
Η Ισπανία περνάει τον πιο προοδευτευτικό νόμο για την ταυτότητα φύλου στον κόσμο: Επιτρέπει την αλλαγή ταυτότητας με ιατρική παρακολούθηση δύο ετών και ένα πιστοποιητικό δυσφορίας φύλου.
Παγκόσμια
Η Caster Semenya θα εξεταστεί από τους ειδικούς όπως ακριβώς είχε γίνει και παλιότερα με το σώμα της Saartjie Baartman, με στόχο την ακριβή απόδοση φύλου, πάντα σύμφωνα με το δυτικοευρωπαϊκό διμορφισμό του φύλου, ενώ οι εφημερίδες θα έχουν ως κύριο τίτλο: ‘Caster Semenya is a hermaphrodite with no womb or ovaries’.
Παγκόσμια
ICD-11: μέσω της «Διεθνούς Στατιστικής Ταξινόμησης Νοσημάτων», εισέρχεται η έννοια της «δυσφορίας/ασυμφωνίας του φύλου». Όροι όπως «διαταραχές της ανάπτυξης του φύλου» και «ερμαφροδιτισμός», εμμένουν στον κατάλογο.
Παγκόσμια
Ο Διεθνής Οργανισμός Υγείας, τάχθηκε κατά της υποχρεωτικής στείρωσης [statement on Eliminating forced, coercive and otherwise involuntary sterilization, An interagency statement], παρουσιάζοντας τις πληθυσμιακές ομάδες που πλήττονταν σε παγκόσμια κλίμακα. Αυτές ήταν γυναίκες (με HIV, ή κορίτσια και γυναίκες ιθαγενών και εθνοτικών μειονοτήτων) καιάνθρωποι με «αναπηρίες» Οι ίντερσεξ άνθρωποι, καθώς και οι τρανς άνθρωποι. Οι άνθρωποι αυτοί εκλαμβάνονται ως ασεξουαλικοί. Οι γυναίκες με διανοητική αναπηρία αντιμετωπίζονται συχνά σαν να μην έχουν κανέναν έλεγχο στις σεξουαλικές και αναπαραγωγικές τους επιλογές.
Ελλάδα
Ο Νόμος 4491/2017 για τη νομική αναγνώριση της ταυτότητας του φύλου, δεν συμπεριλαμβάνει τα ίντερσεξ υποκείμενα, επειδή δεν τίθεται απλώς ζήτημα αλλαγής νόμου σύμφωνα με την αιτιολόγηση, «αλλά και συνολικής αλλαγής νοοτροπίας».
Ελλάδα
Εισάγεται στα ελληνικά ο όρος intersex και μεταφράζεται στα ελληνιστί, από την Ρηνιώ Συμεωνίδου (γονέας ίντερσεξ παιδιού, ακτιβίστρια και Συνιδρ. Intersex Greece) ως ίντερσεξ το 2017. Πιο συγκεκριμένα, κατά τη διάρκεια της συζήτησης του νομοσχεδίου για την αναγνώριση της ταυτότητας του φύλου που κατέληξε και στο νόμο 4491 του 2017 για τη νομική αναγνώριση της ταυτότητας φύλου και από τον οποίο αποκλείστηκαν τα ίντερσεξ υποκείμενα.
Αμερική
Στην τελευταία έκδοση του ICD-11 (2018), της «Διεθνούς Στατιστικής Ταξινόμησης Νοσημάτων», η «δυσφορία/ασυμφωνία του φύλου» δεν συγκαταλέγεται πλέον στις ψυχικές παθήσεις, προκειμένου να αποφεύγεται ο κοινωνικός στιγματισμός. Αυτό ωστόσο είναι σχετικά αδιάφορο: το φύλο εξακολουθεί να ταυτίζεται με ένα ηγεμονικό καθεστώς αλήθειας». Μάλιστα η δυσφορία/ασυμφωνία του φύλου παρέμεινε στη «Διεθνή Στατιστική Ταξινόμηση Νοσημάτων» ως μια ερμηνεία που μπορεί δυνητικά να επηρεάσει την υγεία και μετακινήθηκε στην υποκατηγορία των συνθηκών σεξουαλικής υγιεινής, μιας και αναγνωρίζεται η ανάγκη της διάγνωσης αυτής της δυσφορίας ως θέμα υγείας. Εξάλλου, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, το φύλο αναφέρεται στην αναγνώριση του εαυτού ως αρσενικού ή θηλυκού.
Παγκόσμια
Με απόφαση του Διεθνούς Δικαστηρίου Διαιτησίας του Αθλητισμού απαιτείται εφ’ εξής, από τους αθλητές με ορισμένες μορφές αυτού που αποκαλούν «διαταραχές της σεξουαλικής ανάπτυξης» (DSD) - πιο συχνά αποκαλούμενες συνθήκες «ενδοεξέληψης» - να μειώσουν τα επίπεδα τεστοστερόνης τους προκειμένου να εξακολουθήσουν να είναι επιλέξιμες για να ανταγωνιστούν ως γυναίκες σε συγκεκριμένους ελίτ αγώνες. Η απόφαση ήρθε ως απάντηση για την περίπτωση βίας πάνω το σώμα της Caster Semenya (2008) όπως είδαμε παραπάνω.
*Το χρονολόγιο δεν είναι επ’ ουδενί σε τελική μορφή, μπορεί δυνητικά να εμπλουτίζεται και να διορθώνεται συνεχώς.
Βιβλιογραφία- Αντωνόπουλος Παναγιώτης, «Από τη Μαριέττα Μπέτσου στη Ρίτα Μπούμη. Η Σαπφώ, η Λεσβιακή λογοτεχνία και ο Φεμινισμός», στο Δήμητρα Βασιλειάδου, Παναγιώτης Ζεστανάκης, Μαρία Κεφαλά, Μαρία Πρέκα, (επιμ.), Αντι (μιλώντας) στις βεβαιότητες. Φύλα, αναπαραστάσεις, υποκειμενικότητες, ΟΜΙΚ, Αθήνα 2013. Διαθέσιμο στον ιστότοπο: www.academia.edu/ 12435074.
- Beccalossi, Chiara, «Madness and Sexual Psychopathies as the Magnifying Glass of the Normal Italian psychiatry and Sexuality c. 1880-1910». Social history of Medicine, 2013. http://eprints.lincoln.ac.uk/19036/1/Madness%20and%20Sexual%20Psychopathies-%20SHM-%202014.pdf
- Benjamin, Harry, «Eugen Steinach, 1861-1944: A Life of Research», The Scientific Monthly, τ. 61/66 (1945), σ. 427-442.
- Γιαννακόπουλος, Κώστας, (επιμ.), Σεξουαλικότητα. Θεωρίες και πολιτικές της ανθρωπολογίας, Αθήνα, Αλεξάνδρεια, 2006.
- Foucault, Michel, Ιστορία της Σεξουαλικότητας. 1. Η δίψα της γνώσης, μτφρ. Γ. Ροζάκη, Αθήνα, Κέδρος, 1978.
- Foucault, Michel, Ιστορία της Σεξουαλικότητας. Δεύτερος Τόμος. Η χρήση των ηδονών, μτφρ. Τάσος Μπέτζελος, Αθήνα, Πλέθρον, 2013.
- Dynes, Wayne and Donaldson, Stephen, History of Homosexuality in Europe and America, London Taylor and Francis, 1992.
- Dreger, Alice., Hermaphrodites and the medical invention of sex, Μασαχουσέτη: Harvard University Press, 1998.
- Dreger, Alice, «Doubtful sex: The fate of the hermaphrodite in Victorian medicine», Victorian Studies 38 (3), 1995, σελ. 335-370.
- Κοκκάλα, Βασιλική, «Η εγκληματούσα γυνή. Η συγκρότηση του έμφυλου υποκειμένου από τους επιστημονικούς λόγους για το έγκλημα στην Ελλάδα, 1900-1940», Διπλωματική εργασία, Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας. Μεταπτυχιακό πρόγραμμα Κοινωνικής και Ιστορικής Ανθρωπολογίας, 2012.
- Λάζος, Γρηγόρης, Πορνεία και Διεθνή Σωματεμπορία στη σύγχρονη Ελλάδα, Αθήνα, Καστανιώτης, 2002.
- Κριτσωτάκη, Δέσπω, «Ιατρική και ερμαφροδιτισμός στην Ελλάδα 1870-1970», στο Σώματα, σεξουαλικότητες: Εννοιολογήσεις του «μη κανονικού», επιμ: Δήμητρα Βασιλειάδου, Παναγιώτης Ζεστανάκης, Μαρία Κεφαλά, Μαρία Πρέκα, Αθήνα: ΟΜΙΚ, 2013.
- Λέκκα, Βάσια «Μορφές κανονικοποίησης της σεξουαλικότητας στις σύχρονες δυτικές κοινωνίες Μια κριτική ανάγνωση του ‘Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders’», Κριτική της Επιστήμης, διαθέσιμο στον ιστότοπο: https://kritikistinepistimi.wordpress.com/2013/06/17/, 2013.
- Μαρίνου, Ξένια, Αναζητώντας Οδοφράγματα. Αστικός τύπος και ελληνικές συμμετοχές στον γαλλοπρωσικό πόλεμο και την Παρισινή Κομμούνα, Αθήνα: ΚΨΜ, 2015.
- Micale, Μark, Hysterical men. The Hidden history of Male nervous illness, Μασσαχουσέτις, Harvard University Press., 2008.
- Nunez-Eddy, Claudia,, Turriziani Colonna, Federica, "Eugen Steinach (1861–1944)". Embryo Project Encyclopedia (2017-02-16). ISSN: 1940-5030 http://embryo.asu.edu/handle/10776/11419.
- Νικολοπούλου, Μαρία,«Γυναικεία Σεξουαλικότητα», στο Ευρωπαϊκή Εταιρεία Νεοελληνικών Σπουδών, Γ΄
- Συνέδριο της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Νεοελληνικών Σπουδών, επιμ. Κ. Α. Δημάκης, Ιούνιος 2011, σ. 60-72. Διαθέσιμο στον ιστότοπο: https://www.academia.edu/16708386/_Γυναικεία_σεξουαλικότητα_και_γραφή_στα_περιοδικά_λόγου_και_τέχνης_1900-1920.
- Πάπαρη, Κατερίνα, Ελληνικότητα και Αστική Διανόηση στον Μεσοπόλεμο. Το πολιτικό πρόγραμμα των Π. Κανελλόπουλου, Ι. Θεοδωρακοπούλου και Κ. Τσάτσου, επιμ. Γιάννης Βογιατζής, Αθήνα, Ασίνη, 2017.
- Repo, Jemina, The Biopolitics of Gender, Oxford Oxford University Press, 2015.
- Σαραντάκος, Νικόλαος, «Έρως πλατωνικός, επιφυλλίδα του Ν. Λαπαθιώτη», Left. 08.01. 2018.
- Σπαθή, Αγορίτσα, «Γυναίκες και έγκλημα στη Θεσσαλονίκη του Μεσοπολέμου. Έμφυλες αναπαραστάσεις και εθνοτικές διαστάσεις στον ημερήσιο ελληνόγλωσσο Τύπο, 1928-1932», Αδημοσίευτη πτυχιακή εργασία, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Επιστημών του Ανθρώπου. Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Βόλος, 2012.
- Τζανάκη, Δήμητρα, Φύλο, Σεξουαλικότητα, Επιστήμη και Εξουσία. Ξεριζώνοντας το ανθρώπινο 1801-1907, Αθήνα, Ασίνη, 2018.
- Χίρσφελντ, Μάγκνους, Η ψυχολογία της Ομοφυλοφιλίας, μτφρ.: Κ.Λ. Μεραναίου. Αθήνα, 1962.
- Whisnant, Clayton, Queer Identities and Politics in Germany. A history 1880-1945, New York, Harrington Press, 2016.