πατριαρχια


kill off the emotional parts


The first act of violence that patriarchy demands of males is not violence toward women. Instead patriarchy demands of all males that they engage in acts of psychic self-mutilation, that they kill off the emotional parts of themselves. If an individual is not successful in emotionally crippling himself, he can count on patriarchal men to enact rituals of power that will assault his self-esteem.


hooks b. (2004), The Will to Change: Men, Masculinity, and Love, New York: Atria Books Simon and Schuster, pp. 66


private and public patriarchy


I am distinguished between two forms of patriarchy: private and public. They differ on a variety of levels: firstly, in terms of the relations between the structures and, secondly, in the institutional form of each structure. Further, they are differentiated by the main form of patriarchal strategy: exclusionary in private patriarchy and segregationist in public patriarchy. Private patriarchy is based upon household production, with a patriarch controlling women individually and directly in the relatively private sphere of the home. Public patriarchy is based on structures other than the household, although this may still be a significant patriarchal site. Rather, institutions conventionally regarded as part of the public domain are central in the maintenance of patriarchy.


Walby S., (1990) Theorizing Patriarchy, Oxford: Basil Blackwell, pp. 178.


το φύλο καταγγέλλει τις σχέσεις υποταγής των γυναικών προς τους άνδρες


Το φύλο δεν είναι μία περιγραφική ή προσδιοριστική κατηγορία, ούτε ντετερμινιστική στην ουσία της. Δηλαδή, δεν είναι ότι το φύλο περιγράφει μόνο τι κάνουν οι γυναίκες και τι κάνουν οι άνδρες ή ότι μόνο αποδίδει ή φυσικοποιεί ρόλους στους άνδρες και στις γυναίκες. Το φύλο καταγγέλλει τις σχέσεις υποταγής των γυναικών προς τους άνδρες. Με λίγα λόγια, αποκαλούμε φύλο την κοινωνική υποταγή που είναι ένας από τους μηχανισμούς του πατριαρχικού συστήματος. Το φύλο, με βάση της δική μας θεωρητική επανεννοιολόγηση, είναι μία σχεσιακή πολιτική κατηγορία καταγγελίας μιας άδικης, καταπιεστικής και εκμεταλλευτικής σχέσης που καθιερώνουν οι άνδρες προς όφελος του συστήματος πολλαπλών καταπιέσεων που είναι η πατριαρχία, η οποία στη σημερινή της φάση συνίσταται στην αποικιοκρατική- νεοφιλελεύθερη πατριαρχία. Το φύλο αποκαλύπτει την αξιολόγηση κατωτερότητας που η πατριαρχία αποδίδει στα σώματα των γυναικών από τότε που γεννιόμαστε μέχρι τότε που πεθαίνουμε και, μάλιστα, πριν ακόμα γεννηθούμε και αφότου πεθάνουμε.


Παρέδες, Χ. (2020). Υφαίνοντας Ιστούς, Γνωριμία με τον Κοινοτικό Φεμινισμό. Αθήνα: Ευτοπία.pp. 37.


το προνόμιο της γέννησης


Διακριτικό σημείο της φυσικοποίησης της ιεραρχίας, αορατότητα των διακρίσεων σε ένα πολιτικό σύστημα που θεμελιώνεται ρητά στα οικουμενικά δικαιώματα, αποτελεί επίσης σημείο της αμφίρροπης νεωτερικότητάς της. Τώρα πλέον το προνόμιο της γέννησης γίνεται ορατό στο νόμο μόνο όταν πρόκειται να καταργηθεί, σε αντίθεση με την παλαιότερη καταπίεση στην οποία αποτελούσε αναπόσπαστο τμήμα μιας κοινωνίας ρητά θεμελιωμένης στη διάκριση.


Βαρίκα, Ε. (2009). Για μια Πολιτική Γραμματική του Φύλου. Αθήνα: Πλέθρον. pp. 134


μια συνεκτική θεωρία για την υποτέλεια


Η έννοια της πατριαρχίας έχει χρησιμοποιηθεί μέσα στο γυναικείο κίνημα για ν' αναλύσει τα στοιχεία εκείνα που αποτελούν τη βάση της καταπίεσης των γυναικών. Στο πολιτικό επίπεδο, φεμινίστριες με διαφορετικές πεποιθήσεις υιοθέτησαν την έννοια πατριαρχία στην αναζήτηση μιας εξήγησης για τα συναισθήματα καταπίεσης και υποταγής και στην επιδίωξή τους να μετατρέψουν συναισθήματα εξέγερσης σε πολιτική πρακτική και θεωρία. Στο θεωρητικό επίπεδο η έννοια πατριαρχία χρησιμοποιήθηκε για να απαντήσει στο ερώτημα της πραγματικής βάσης της γυναικείας καταπίεσης και να αναλύσει τις διάφορες μορφές που αυτή παίρνει. Έτσι η θεωρία της πατριαρχίας προσπαθεί να διεισδύσει κάτω από τις ιδιαίτερες εμπειρίες και εκδηλώσεις της γυναικείας καταπίεσης και να συγκροτήσει μια συνεκτική θεωρία για την υποτέλεια, που βρίσκεται στη βάση τους.


Beechey, V. (1979). On patriarchy, Feminist Review, 3, 66-82.


η κοινωνία μας... είναι πατριαρχία


H κοινωνία μας... είναι πατριαρχία. Αυτό φαίνεται αμέσως αν αναλογισθούμε ότι ο στρατός, η βιομηχανία, η τεχνολογία, τα πανεπιστήμια, η επιστήμη, τα πολιτικά γραφεία, το πιστωτικό σύστημα, δηλαδή κάθε κέντρο εξουσίας στην κοινωνία, συμπεριλαμβανόμενης της κατασταλτικής αστυνομικής δύναμης, βρίσκεται ολοκληρωτικά σε ανδρικά χέρια.


Millet K., (1971), Sexual Politics, New York: Avon Books, pp. 25


patriarchal power


Patriarchal power, the power men use to dominate women, is not just the privilege of upper and middle class white men, but the privilege of all men in our society regardless of their class or race.


hooks b., (1987) Ain’t I a woman? Black Women and Feminism, London: Pluto Press, pp. 87


η ιεραρχία της πατριαρχίας


Πρακτικά, μπορούμε να ορίσουμε την πατριαρχία ως ένα σύνολο κοινωνικών σχέσεων ανάμεσα σε άνδρες, σχέσεων με υλική βάση που, αν και ιεραρχικές, εγκαθιδρύουν ή δημιουργούν αλληλεξάρτηση και δυνατότητα να κυριαρχήσουν πάνω στις γυναίκες. Αν και η πατριαρχία είναι ιεραρχική, αφού άνδρες που ανήκουν σε διαφορετικές τάξεις, φυλές και εθνικότητες κατέχουν διαφορετική θέση σ' αυτήν, παρ' όλα αυτά βρίσκονται ενωμένοι σε μια κοινή σχέση κυριαρχίας πάνω στις γυναίκες. Για να διατηρήσουν αυτή την κυριαρχία, ο ένας εξαρτάται από τον άλλον. Οι ιεραρχίες «λειτουργούν» τουλάχιστον εν μέρει, γιατί δημιουργούν κεκτημένα συμφέροντα από την υπάρχουσα κατάσταση. Όσοι βρίσκονται στα ψηλότερα επίπεδα μπορούν να «εξαγοράσουν» αυτούς που βρίσκονται στα χαμηλότερα, προσφέροντάς τους εξουσία πάνω σε όσους βρίσκονται χαμηλότερα. Στην ιεραρχία της πατριαρχίας, όλοι οι άνδρες, σε οποιαδήποτε θέση κι αν βρίσκονται, εξαγοράζονται με την εξασφάλιση του ελέγχου τουλάχιστον μερικών γυναικών. Υπάρχουν ενδείξεις ότι η πατριαρχία καθιερώθηκε πρώτα σε κοινωνίες-κράτη όπου οι ανερχόμενοι άρχοντες έκαναν τους άνδρες στην κυριολεξία αρχηγούς των οικογενειών τους, επιβάλλοντας τον έλεγχο πάνω στις γυναίκες και τα παιδιά τους. Σε αντάλλαγμα οι άνδρες παραχώρησαν μέρος των πόρων των φυλών τους στους νέους άρχοντες. Παρά την υπάρχουσα ιεραρχική δομή, οι άνδρες εξαρτώνται ο ένας από τον άλλο για να διατηρήσουν τον έλεγχο των γυναικών.


Hartmann H., (1979), The Unhappy Marriage of Marxism and Feminism: Towards a more Progressive Union, Capital and Class, No 8 pp. 1-33, (Βαΐου Ν., Γεωργίου Ζ., Στρατηγάκη Μ. Μετάφραση)


η υλική βάση της πατριαρχίας

Η υλική βάση της πατριαρχίας είναι ο έλεγχος της εργατικής δύναμης των γυναικών από τους άνδρες. Ο έλεγχος αυτός διατηρείται καθώς παρεμποδίζεται η πρόσβαση των γυναικών στις αναγκαίες παραγωγικές πηγές και περιορίζεται η γυναικεία σεξουαλικότητα. Οι άνδρες ασκούν αυτό τον έλεγχο όταν αποδέχονται προσωπικές υπηρεσίες από τις γυναίκες, όταν απαλλάσσονται από την υποχρέωση να κάνουν δουλειές του σπιτιού και να αναθρέψουν τα παιδιά, όταν έχουν σεξουαλικά δικαιώματα στο γυναικείο σώμα, όταν αισθάνονται και είναι δυνατοί. Τα κομβικά στοιχεία της πατριαρχίας, όπως τα βιώνουμε σήμερα, είναι: ο ετεροφυλόφιλος γάμος (και η ανδροφοβία που συνεπάγεται), η ανατροφή των παιδιών από τις γυναίκες και η οικιακή εργασία τους, η οικονομική εξάρτηση των γυναικών από τους άνδρες (που ενισχύεται από τις συνθήκες της αγοράς εργασίας), το κράτος και πολλοί θεσμοί που βασίζονται σε κοινωνικές σχέσεις ανάμεσα σε άνδρες - λέσχες, αθλητισμός, συνδικαλισμός, ελεύθερα επαγγέλματα, πανεπιστήμιο, εκκλησία, επιχειρήσεις και στρατός.

Hartmann H., (1979), The Unhappy Marriage of Marxism and Feminism: Towards a more Progressive Union, Capital and Class, No 8 pp. 1-33, (Βαΐου Ν., Γεωργίου Ζ., Στρατηγάκη Μ. Μετάφραση)


η θεωρία της πατριαρχίας


Στο πολιτικό επίπεδο, φεμινίστριες με διαφορετικές πεποιθήσεις υιοθέτησαν την έννοια πατριαρχία στην αναζήτηση μιας εξήγησης για τα συναισθήματα καταπίεσης και υποταγής και στην επιδίωξή τους να μετατρέψουν συναισθήματα εξέγερσης σε πολιτική πρακτική και θεωρία. Στο θεωρητικό επίπεδο η έννοια πατριαρχία χρησιμοποιήθηκε για να απαντήσει στο ερώτημα της πραγματικής βάσης της γυναικείας καταπίεσης και να αναλύσει τις διάφορες μορφές που αυτή παίρνει. Έτσι η θεωρία της πατριαρχίας προσπαθεί να διεισδύσει κάτω από τις ιδιαίτερες εμπειρίες και εκδηλώσεις της γυναικείας καταπίεσης και να συγκροτήσει μια συνεκτική θεωρία για την υποτέλεια που δημιουργεί τη βάση τους..


Beechey, V. (1979). On patriarchy, Feminist Review, 3, 66-82.


a patriarchal social order is the only viable foundation for society


Men of all races in America bond on the basis of their common belief that a patriarchal social order is the only viable foundation for society. Their patriarchal stance is not simply an acceptance of a social etiquette based on discrimination against women; It is a serious political commitment to maintaining political regimes throughout the United States and the world that are male-dominated.


hooks b., (1987) Ain’t I a woman? Black Women and Feminism, London: Pluto Press, pp. 99


ο άνδρας είναι ένα ιδιαίτερο ον


O άνδρας είναι ένα ιδιαίτερο ον που βιώνεται ως καθολικό ον, ο οποίος έχει το μονοπώλιο, και αντικειμενικά και δικαιωματικά μετέχει του ανθρώπινου, δηλαδή του καθολικού, ο οποίος είναι κοινωνικά εξουσιοδοτημένος να αισθάνεται κομιστής ολόκληρης της μορφής της ανθρώπινης κατάστασης […] ο έντιμος άνθρωπος είναι εξ ορισμού ένας άντρας, και όλες οι αρετές που τον χαρακτηρίζουν και που αδιακρίτως συνιστούν εξουσίες, δικαιώματα, ικανότητες, καθήκοντα ή προσόντα, αποτελούν χαρακτηριστικά καθαρά ανδρικά.


Bourdieu P., (1999). Η ανδρική κυριαρχία. (επιμ.-επίλογος: Νίκος Παναγιωτόπουλος). Αθήνα: Στάχυ.


πώς πρέπει να ερμηνεύσουμε την οικουμενική υποβάθμιση των γυναικών;


Πώς πρέπει να ερμηνεύσουμε την οικουμενική υποβάθμιση των γυναικών; Φυσικά θα μπορούσαμε να προσφύγουμε στο βιολογικό ντετερμινισμό. (...) Αν δε θέλουμε να μείνουμε στο βιολογικό ντετερμινισμό πιστεύω ότι (...) πρέπει να προσπαθήσουμε να ερμηνεύσουμε τη γυναικεία υποτέλεια μέσα από το πρίσμα άλλων οικουμενικών χαρακτηριστικών παραγόντων που είναι εγγενείς στη δομή της γενικότερης κατάστασης στην οποία βρίσκονται όλοι οι άνθρωποι ανεξάρτητα από το συγκεκριμένο πολιτισμό τους. (...) Συγκεκριμένα, η θέση μου είναι ότι η γυναίκα ταυτίζεται με -ή αν θέλετε, εμφανίζεται να συμβολίζει- κάτι το οποίο κάθε πολιτισμός υποβαθμίζει, κάτι που κάθε πολιτισμός θεωρεί κατώτερο από το επίπεδο της ύπαρξης που ο ίδιος αντιπροσωπεύει. Φαίνεται λοιπόν ότι υπάρχει μόνον ένα πράγμα που θα μπορούσε να ανταποκριθεί σ’ αυτή την περιγραφή, και αυτό είναι η “φύση” με τη γενικότερη έννοια του όρου. (...) Έτσι σε γενικές γραμμές μπορούμε να εξισώσουμε τον πολιτισμό με την έννοια της ανθρώπινης συνείδησης ή με τα προϊόντα της, δηλαδή με τα συστήματα σκέψης και τεχνολογίας, μέσω των οποίων η ανθρωπότητα προσπαθεί να ελέγξει τη φύση.


Ortner, S., B. (1994). Είναι το θηλυκό για το αρσενικό ό,τι η φύση για τον πολιτισμό; Στο Α. Μπακαλάκη (Επ.) Ανθρωπολογία Γυναίκες και Φύλο. Αθήνα: Εκδόσεις Αλεξάνδρεια, pp. 81-82.


η θεωρία της πατριαρχίας


Η παράδοση των καταπιεσμένων μάς διδάσκει ότι η “κατάσταση εξαίρεσης” στην οποία ζούμε δεν αποτελεί εξαίρεση, αλλά κανόνα. Οφείλουμε να επιδιώξουμε μια κατανόηση της ιστορίας η οποία συνάδει με αυτή την ενόραση. Θα συνειδητοποιήσουμε, τότε, ότι είναι καθήκον μας να προκαλέσουμε μια πραγματική κατάσταση εξαίρεσης.


Benjamin, W. (2007). Θέσεις για τη Φιλοσοφία της Ιστορίας. Στο Α. Αθανασίου, Ζωή στο όριο. Αθήνα: Εκκρεμές, p. 9.


o ριζοσπαστικός φεμινισμός


Ο ριζοσπαστικός φεμινισμός ξεκινά από την παραδοχή ότι η κοινωνία διαχωρίζεται βασικά σε δύο ομάδες, τις γυναίκες και τους άνδρες, και ότι αυτός ο διαχωρισμός αποκτά τα χαρακτηριστικά της κοινωνικής τάξης. Ελέγχοντας τους κοινωνικούς θεσμούς, την οικονομία και την πολιτική, οι άνδρες είναι σε θέση να κυριαρχούν, τόσο στη δημόσια όσο και στην ιδιωτική σφαίρα. Η πατριαρχία διατηρείται και αναπαράγεται στις ετεροφυλόφιλους σχέσεις, στο γάμο και στην οικογένεια. Ως σύστημα κυριαρχίας, η πατριαρχία έχει επίσης τα μέσα για την επιβολή της εξουσίας των ανδρών, όπως είναι η άσκηση βίας και ο βιασμός των γυναικών.


Kantzara, V. (2006) “Patriarchy” in International Encyclopedia of Social Policy, (ed. By Fitzpatrick T., et al.), pp. 987-989.


το κυνήγι των μαγισσών


Το κυνήγι των μαγισσών δεν καθαγίασε μονάχα την ανδρική υπεροχή αλλά επιπλέον παρότρυνε τους άνδρες να φοβούνται τις γυναίκες ή ακόμη και να τις αντιμετωπίζουν ως καταστροφείς του ανδρικού φύλου. (Silvia Federici, :254) Δίχως αμφιβολία, όμως, τα χρόνια προπαγάνδας και τρόμου έσπειραν ανάμεσα στους άνδρες αισθήματα μιας βαθιάς ψυχολογικής αποξένωσης από τις γυναίκες, η οποία διέρρηξε την ταξική αλληλεγγύη και υπονόμευσε τη δική τους συλλογική δύναμη. (...) Το σεξουαλικό πάθος δεν υπονόμευε μονάχα την ανδρική εξουσία έναντι των γυναικών (…) αλλά και την ψυχραιμία του άνδρα, προκαλώντας την απώλεια του πολύτιμου μυαλού του, όπου σύμφωνα με την καρτεσιανή φιλοσοφία, βρισκόταν η πηγή της Λογικής. Μια σεξουαλικά δραστήρια γυναίκα, λοιπόν, αποτελούσε δημόσιο κίνδυνο, απειλή για την δημόσια τάξη, αφού υπονόμευε την ανδρική αίσθηση της υπευθυνότητας και την ικανότητα του άνδρα να εργάζεται και να αυτοκυριαρχείται. Προκειμένου οι γυναίκες να μην καταστρέψουν τους άνδρες ηθικά -και κυρίως οικονομική-, η γυναικεία σεξουαλικότητα έπρεπε να εξορκιστεί.


Federici, S., (2011). Ο Κάλιμπαν και η Μάγισσα, Γυναίκες, Σώμα και Πρωταρχική Συσσώρευση. Θεσσαλονική: Οι εκδόσεις των ξένων. pp. 255-257


η αποποινικοποίηση της άμβλωσης


Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η αποποινικοποίηση της άμβλωσης το 1986 στην Ελλάδα, παρότι έγινε και κάτω από την πίεση των φεμινιστικών κινημάτων της εποχής και ήταν σαφέστατα ένα θετικό και λυτρωτικό μέτρο για τη γυναικεία ζωή, δεν πρέπει να μας διαφεύγει ότι στην ουσία δεν άλλαξε το ηγεμονικό βιοιατρικό καθεστώς αλήθειας, το οποίο υποδήλωνε ότι η άμβλωση ήταν το αποτέλεσμα μιας ανεξέλεγκτης ανθρώπινη επιθυμίας/βούλησης, κατά κυριότητα των κατώτερων κοινωνικών στρωμάτων και όχι κομμάτι μιας πατριαρχικής τάξης πραγμάτων. Έτσι, σε περιόδους κρίσης, όπως αυτής που διανύουμε, δεν είναι τυχαίο ότι η άμβλωση επανέρχεται, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στον υπόλοιπο κόσμο, με αφίσες, με πρωτοσέλιδα σε αθλητικές εφημερίδες, με πανάκριβες καμπάνιες, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης· στόχος το να αναδειχθεί ότι η άμβλωση είναι αποτέλεσμα μιας εγκληματικής ανεξέλεγκτης ανθρώπινης επιθυμίας.


Τζανάκη, Δ. (2020). Το ζήτημα των αμβλώσεων στην ύστερη νεωτερικότητα. Περιοδικό Marginalia: Σημειώσεις στο Περιθώριο.


οι γυναίκες θεωρούνται “άγριες και ανεξέλεγκτες”


Σε πολλές κοινωνίες, οι γυναίκες εμφανίζονται να είναι πιο κοντά στη φύση από ότι οι άνδρες, οι οποίοι θεωρούνται “πιο πολιτισμένοι”. Οπως η φύση, παρατηρεί η Ortner σε ένα άρθρο της εμπνευσμένο από τον δομισμό του Levi-Strauss (Ortner 1974), έτσι και οι γυναίκες θεωρούνται “άγριες και ανεξέλεγκτες”. Για αυτό και αποτελούν απειλή για τους άντρες και πρέπει να “εξημερωθούν”. Η Ortner μνημονεύει “βασικές πτυχές της ύπαρξης του θηλυκού” που ενισχύουν αυτήν την άποψη: Α) Το σώμα της γυναίκας και οι βιολογικές λειτουργίες του (γέννηση, θηλασμός, έμμηνος ρύση) καθιστούν “αναγκαίο” για αυτή να ξοδεύει περισσότερο χρόνο από ότι ο άνδρας, ο οποίος “από τη φύση του” είναι πιο ελεύθερος να ασχοληθεί με “καθαρώς πολιτισμικά σχέδια”. Β) Το σώμα της γυναίκας και οι λειτουργίες του την υποχρεώνουν να αναλάβει ρόλους που θεωρούνται υποδεέστεροι (μαγείρεμα, καθάρισμα, κ.τλ.) (...) Η άποψη ότι ο “άντρας έχει απέναντι στη γυναίκα τη θέση που έχει ο πολιτισμός απέναντι στη φύση” έχει δεχτεί πολλές κριτικές. Η γενική αντίληψη ότι οι “εχθροί μας” είναι πιο κοντά στη φύση από όσο εμείς δεν είναι ασυνήθιστη και βέβαια δεν περιορίζεται στη σχέση αρσενικού - θηλυκού. Σύμφωνα με τη ρατσιστική ιδεολογία, η οποία χρησίμευσε για τη δικαιολόγηση της δουλείας στην Αμερική, οι μαύροι είναι πιο κοντά στη φύση από τους λευκούς και ως εκ τούτου ήταν πιο κατάλληλοι για την εκτέλεση χειρωνακτικών εργασιών. Επιπλέον, λόγω της “παιδικότητας” τους δεν μπορούσαν να είναι ελεύθεροι και υπεύθυνοι για τον εαυτό τους. Με αυτόν τον τρόπο, η διχοτομία πολιτισμός - φύση μπορεί να αποδειχθεί ένα πολύ σημαντικό ιδεολογικό μέσο για τη νομιμοποίηση των κάθε λογής διακρίσεων και ανισοτήτων.


Eriksen, T. H. (2006). Μικροί Τόποι, Μεγάλα Ζητήματα: Μια Εισαγωγή στην Κοινωνική και Πολιτισμική Ανθρωπολογία. Αθήνα: Κριτική. σσ. 218-219 (Μτφρ. Α. Κατσικερός)